Senaste nytt

Ombokad, now what?

Per N

Medlem
Jag avslutade precis en ny chat med SAS och på frågan om att bli ombokad till Thai i Premium blev svaret "vi har slut på våra biljetter på det flyget". Då frågade jag om det innebär att det är fullt men fick ett politiker svar igen att "vi har slut på våra biljetter men jag vet inte om det är fullt". Det gjorde ingen skillnad att jag påpekade att det fanns 7 platser kvar
 

agehall

Medlem
Låter logiskt. Enda risken är att alla platser på alternativ är slut.
Ja, men resultatet verkar ju inte bli speciellt mycket bättre när man pratar med kundtjänst. Min erfarenhet är att de har mycket större frihet att agera på flygplatserna än på kundtjänst.

Jag avslutade precis en ny chat med SAS och på frågan om att bli ombokad till Thai i Premium blev svaret "vi har slut på våra biljetter på det flyget". Då frågade jag om det innebär att det är fullt men fick ett politiker svar igen att "vi har slut på våra biljetter men jag vet inte om det är fullt". Det gjorde ingen skillnad att jag påpekade att det fanns 7 platser kvar
Tyvärr så kan de ha rätt (även om det inte är troligt). Vi vet att bolag är villiga att sälja biljetter, men det behöver inte innebära att det finns platser kvar. Det känns dock rätt ointressant i det här läget.

Här har man ett underläge eftersom man aldrig kan kontrollera vad personen på andra sidan gör. Det kan du ifall du står på flygplatsen. Då kan du även visa din sökning i mobilen eller liknande.
 

anjak

Medlem
Min egen erfarenhet vid inställda flyg är att bolaget kommer att göra det så enkelt som möjligt för sig själva, dom tar första bästa flyg dom hittar och bokar om dig på utan att se om det finns bättre alternativ. Har man dock själv letat fram alternativ med flightnummer och tider brukar det oftast gå att lösa när man kommer ut till flygplatsen om man är där i god tid. Man kan behöva tjafsa lite men till slut brukar det gå igenom.
 

NiNE

Medlem
Jag kommer förmodligen att behöva boka om till en annan dag. Är det bara SAS som gäller då antar jag (givet att det är en av fem dagar de flyger samma rutt)?
 

NiNE

Medlem
Jag undrar om jag kan hävda att jag ska få en uppgradering till First enligt försäkringsvillkoret i min tidigare tråd:
http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-försäkringsvillkor-och-uppgradering-av-biljett.17645/

5. Uppgradering av biljett
Om allmänt färdmedel är försenat mer än 4 timmar eller om den bokade avgången är inställd, eller om den försäkrade inte kommer med reserverat färdmedel p.g.a. överbokning ersätter försäkringen merkostnaden för uppgradering av färdbiljetten till närmaste högre klass. Detta gäller också för annat transportbolag än det ursprungliga förutsatt att annat bolag accepterar originalbiljetten. Uppgraderingsbiljetten ska, om möjligt, betalas med ett American Express Corporate Card eller Business Travel Account. Skriftlig anmälan om ersättningsanspråk, originalbiljetter, samt ett intyg från det ursprungliga transportbolaget om förseningen skall snarast sändas till Försäkringsgivaren. Ersättning lämnas inte om motsvarande ersättning kan erhållas från annat håll.
 

agehall

Medlem
Troligen kommer SAS insistera på det, men det är oklart vad du egentligen har rätt att kräva enl EU261/2004.
 

agehall

Medlem
Jag undrar om jag kan hävda att jag ska få en uppgradering till First enligt försäkringsvillkoret i min tidigare tråd:
http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-försäkringsvillkor-och-uppgradering-av-biljett.17645/

5. Uppgradering av biljett
Om allmänt färdmedel är försenat mer än 4 timmar eller om den bokade avgången är inställd, eller om den försäkrade inte kommer med reserverat färdmedel p.g.a. överbokning ersätter försäkringen merkostnaden för uppgradering av färdbiljetten till närmaste högre klass. Detta gäller också för annat transportbolag än det ursprungliga förutsatt att annat bolag accepterar originalbiljetten. Uppgraderingsbiljetten ska, om möjligt, betalas med ett American Express Corporate Card eller Business Travel Account. Skriftlig anmälan om ersättningsanspråk, originalbiljetter, samt ett intyg från det ursprungliga transportbolaget om förseningen skall snarast sändas till Försäkringsgivaren. Ersättning lämnas inte om motsvarande ersättning kan erhållas från annat håll.

Det är en fråga du ska ta med AmEx. Men från att bara ha läst det där så skulle jag säga ja.
 

olo

Medlem
Mitt tips här är att ta fighten på flygplatsen istället för att prata med kundtjänst. Det är ju inte direkt någon nyhet att SAS kundtjänst inte längre har koll.

Åk ut till flygplatsen i god tid, agera lite smått förvånade när de säger att planet är inställt men argumentera för omrouting enligt EU261/2004 och ha förslag på en rutt klar. Jag tror det är det absolut bästa sättet att hantera detta.

Ja, men resultatet verkar ju inte bli speciellt mycket bättre när man pratar med kundtjänst. Min erfarenhet är att de har mycket större frihet att agera på flygplatserna än på kundtjänst.
Exakt min mening också. De som sitter på biljettkontoren har mycket större frihet än kundtjänst.

Dessutom är det mycket svårare att neka en fysisk person än en på telefon.
 

ulagun

Medlem
Ja, men resultatet verkar ju inte bli speciellt mycket bättre när man pratar med kundtjänst. Min erfarenhet är att de har mycket större frihet att agera på flygplatserna än på kundtjänst.
Bara att instämma.
Ett lite extremt exempel är vårt inställda Panamaflyg med Lufthansa innan jul.
Höll på drygt två veckor att få rätsida på detta med Lufthansas s.k. kundtjänst. Ringde svenska, danska, engelska samt tyska nummer. Resultat totalfrustrering pga total nonchalans och oförstående. Några gånger lade de bara på när jag tog upp vårt problem.
I ren ilska bokade jag en billig biljett till Berlin.
Vänlig dam på deras kundservicedesk. Lyssnade förvånat på mina problem. Sände upp mig till loungen. Efter en timme ringde hon efter mig och allt var ordnat enligt det förslag jag tagit fram innan.
Tydligen inte så svårt bara man orkade ta tag i det.
Har f.ö liknande erfarenheter av personalen på servicedesken på Arlanda. De vill verkligen hjälpa till. Detta till skillnad hos många som gömmer sig bakom en telefon på något servicecenter och endast uppger förnamn när man frågar efter vem man talar med.
 

Agö

Medlem
Bara att instämma.
Ett lite extremt exempel är vårt inställda Panamaflyg med Lufthansa innan jul.
Höll på drygt två veckor att få rätsida på detta med Lufthansas s.k. kundtjänst. Ringde svenska, danska, engelska samt tyska nummer. Resultat totalfrustrering pga total nonchalans och oförstående. Några gånger lade de bara på när jag tog upp vårt problem.
I ren ilska bokade jag en billig biljett till Berlin.
Vänlig dam på deras kundservicedesk. Lyssnade förvånat på mina problem. Sände upp mig till loungen. Efter en timme ringde hon efter mig och allt var ordnat enligt det förslag jag tagit fram innan.
Tydligen inte så svårt bara man orkade ta tag i det.
Har f.ö liknande erfarenheter av personalen på servicedesken på Arlanda. De vill verkligen hjälpa till. Detta till skillnad hos många som gömmer sig bakom en telefon på något servicecenter och endast uppger förnamn när man frågar efter vem man talar med.
Hahaha! Riktigt klassiskt att åka till Berlin för att boka om en biljett. Det är alltid lättare att säga nej över telefon!
 
Toppen