Senaste nytt

Ombokad, now what?

AABack2ARN

Medlem
Cancelled due operational reasons, enligt sas sales info...

Tycker verkligen ni borde få Premium Economy-biljetter. Märkligt att de inte bokade er via FRA

LH805: J1 C1 D1 Z1 PC Y9 B9 M9 U9 H9 Q9 V3 W1 SL TC LC KC
LH796: F5 AL J1 C1 D1 Z1 PC G9 E9 N9 Y9 B9 M9 U9 H9 Q9 V3 W1 SL TC LC KC

Via MUC verkar planet betydligt fullare (opup-möjligheter? :) )

LH2419: J4 C4 D4 Z4 P4 YL BL ML UL HL QL VL WL SL TC LC KC
LH730: F5 A4 J4 C4 D4 Z4 P4 GL EL NL YL BL ML UL HL QL VL WL SL TC LC KC
 

Thornado

Medlem
Jag är i samma sits. Frun och jag har olika bokningar då jag stannar några dagar extra pga jobb. Hon skulle åka ut fredag och hem måndag, men nu tappar vi större delen av första dagen, så det känns inte som att det är någon idé för henne att åka. Jag sitter på en betald businessbiljett och hon på en awardbiljett i business. Hur funkar det om jag bokar av hennes, får jag tillbaka poäng och skatter? Och vad kan jag förvänta mig.

Du ska ha rätten att boka av resan och få tillbaka det du betalat, och såvitt jag kan förstå så borde det även gälla poäng (så länge de inte gått ut).
Även om ni väljer att boka av resan så har ni fortfarande rätt till 600 EUR i kompensation.

(detta har jag gjort en gång - en USA-resa som blev mer än 5 timmar försenad och då hade jag redan missat min anslutning på EWR (separat biljett...) så jag bokade av den resan och fick tillbaka alla pengar samt även 600 EUR i ersättning)
 

taxvalp

Medlem
Med EU261/2004-ersättning, ersättning för (sannolik) nedgradering samt eventuell reseförsäkring så blir det en hygglig kompensation att trösta sig med. Skillnaden mellan Lufthansa Economy och SAS Plus är inte gigantisk även om det är ett nedköp i komfort.
 

nollbit

Medlem
Tror att du kan ringa SAS hotline, det gäller även för ekonomibiljetter och statuslösa om avgången är inom 24 timmar. Jag sitter i telfonkö där nu sedan tjugo minuter tillbaka...

Tack för tips! Dock blir jag bara nerkopplad ("we're closed"), oavsett om jag matar in mitt EB-nummer eller väntar. För det är +45 3232 6800 va?
 

NiNE

Medlem
Du ska ha rätten att boka av resan och få tillbaka det du betalat, och såvitt jag kan förstå så borde det även gälla poäng (så länge de inte gått ut).
Även om ni väljer att boka av resan så har ni fortfarande rätt till 600 EUR i kompensation.

(detta har jag gjort en gång - en USA-resa som blev mer än 5 timmar försenad och då hade jag redan missat min anslutning på EWR (separat biljett...) så jag bokade av den resan och fick tillbaka alla pengar samt även 600 EUR i ersättning)

Stort tack för info. Ska sätta mig in i reglerna i detalj imorgon. Min frus bokning innefattar även en INF, får man samma ersättning för denna också?
 

Agö

Medlem
Ja precis, men den får jag ju oavsett om jag får åka ekonomi eller ekonomi+ väl? Ersättningen för att jag blir nergraderad är väl däremot 75%, men eftersom biljetterna är så billiga från början så blir det ju växelpengar.
Precis så är det ju men det förefaller ju som att du kommer att gå plus på detta. Kan dock gott förstå att du vill undvika ekonomiklass på en så pass lång nattflygning...
 

NiNE

Medlem
Tack för tips! Dock blir jag bara nerkopplad ("we're closed"), oavsett om jag matar in mitt EB-nummer eller väntar. För det är +45 3232 6800 va?

Ja det är den jag sitter med nu, kom fram för några minuter sedan. Matade in mitt EBG-nummer och hamnade sedan i kö.
 

NiNE

Medlem
Blir eventuellt ombokad till Thai nu med avgång 14:30 från Stockholm, ankomst Bangkok 05:50, avgång 08:00 och ankomst Hong Kong 11:45. Lite bättre men ändå inte toppen.
 
Toppen