Senaste nytt

Ombokad idag på andra allianser - vad gäller?

NyfikenGrau

Medlem
Ja, det här är nog ett av de mest knepiga lägen jag sett på länge. Spontant så borde det vara de bolag som ni fick nya biljetter på som ska fixa er ombokning, men som sagt, det kompliceras ju av att du tekniskt sett fått dessa bokade av KLM som ses som en resebyrå.

Ja det är helt klart knepigt, men jag har också tänkt att det inte kan var *så* ovanligt - busväder->"originalflyget" ställs in->du bokas om på två andra bolag, varav minst det första naturligtvis påverkas av samma busväder och ställer in. Vad gör man då med det andra när man inte når "originalbolaget"?

LH-biljetten kan säkert vi/KLM claima eftersom vi var incheckade och flyget ställdes in, men vad 17 gör man med BA-flighten som gick som vanligt igår LHR-EDI utan oss, klass Y är väl inte så flexiblel att man kan boka om *efter* avgång..?

Hsh borde du få alla legs och miles du skulle ha fått på din ursprungliga resa. Och alla du blivit ombokad på i andra allianser.

Du menar om vi hypotetiskt kommit iväg? :)

Nu känns det mer som att det är 0 miles och 0 legs som väntar. Möjligen kan vi försöka kontakta LH ang. den inställda flighten för kompensation, sätta oss på ett fulflyg med Easyjet direkt till EDI här idag och åka hem som vanligt med KLM därifrån imorrn - men hur ska jag då kunna claima de två "dit-leggen" för Flying Blue, när jag bara har boardingkort till ett av dem och det flyget till på köpet ställdes in?

Edit: Har precis snackat med KLM, de verkar medgörligare än jag kunnat föreställa mig, förstår problemet helt och ska kolla möjligheterna till ombokning nu!
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Så, slutet gott...KLM har bokat om hela resan till nästa helg, fast denna gång i högre bokningsklasser :)

Något jag funderar på, skulle vara kul om någon vet hur det funkar: De här Y-biljetterna som KLM bokade åt oss på LH och BA men inte kunde utnyttjas - har LH och BA helt enkelt fått intäkter utan motprestation eller finns det något system flygbolag emellan för reclaim?

En intressant grej är att precis hela bokningen med alla, vad har vi nu, totalt 10 legs, kommer upp både hos LH och BA när man anger bokningsnummer+namn. Så jag kan troligtvis inte göra ett smack (dvs låtsas att det var en vanlig Y-biljett och försöka "omboka") med LH-boardingpassen vi har eftersom de lär se direkt hur det hänger ihop.

Nåja, jag är mycket nöjd med KLMs agerande genomgående måste jag säga, tummen upp! :)
Nu når vi våra 30 segment till nyår och kan fortsätta trivas i loungerna, hade de vägrat ombokning hade det inte blivit några mer byten på AMS för vår del.

Stort tack till Palazzi och agehall för all input!
 
Toppen