Ombokad från SAS Plus till Lufthansa economy

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Aspire, 12 Maj 2015.

1. Aspire

Aspire Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej på er,

Har råkat ut för ett dilemma och tänkte rådfråga expertisen här på businessclass.se.

För en tid sedan skulle jag flyga inom europa och hade biljetter bokat i SAS Plus. Ca en timme innan avgång fick jag reda på att flyget var cancellerat och efter att ha frågat i SAS-disken fick jag en ombokning till ett Lufthansa-flyg som gick ungefär samma tid som SAS-flyget skulle gå. Dock fick jag plats i economy, då Lufthansa inte verkar ha economy extra på short haul. Business gick inte att få.

Nu till mitt dilemma. Jag behöver denna flygning (som kvalificerande leg) för att komma upp i nästa statusnivå på Eurobonus samt för att matcha den pågående SAS Eurobonus utmaningen. Eftersom jag flög med Lufthansa antar jag att utresan inte kommer räknas. Några poäng/flygningar syns heller inte till när tittar på EuroBonus-saldot.

Bra tips på hur jag bör gå tillväga? Ville kontrollera här först innan jag ger mig i kast med kundtjänst.

Tacksam för hjälp!

2. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När du blir ombokad har jag för mig att du kan claima poäng enligt den ursprungliga bokningen. Kanske någon annan här som har erfarenhet av det?

3. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej Aspire, välkommen!!
    Du ska / bör
    1) få poäng enligt din ursprungliga rutt, kontakta kundtjänst
    2) Du bör också kompenseras av SAS för nedgraderingen i flygklass enligt EU direktiv (lite beroende varför det var inställt)
    3) Vart gick resan?

4. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast man får väl samma service och komfort i Lufthansa economy som i SAS Plus? (inte för att det spelar roll för hur reglerna sedan skall tolkas)

Peter Hagander och Gus gillar detta.
  5. tomle

tomle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I SAS Plus får du mat, i Lufthansa eco inte så mycket. Kan ju vara trist om man är hungrig och har räknat med att få mat.

6. Jacob

Jacob Medlem

Har du blivit ofrivilligt ombokad (inställt flyg/försening/missad anslutning) brukar det inte vara några problem att få poäng enligt ursprungliga bokningen. Skicka ett e-mail till EuroBonus och förklara situationen så krediterar de Lufthansaflygningen och manuellt lägger in den flygning du skulle åkt med hos SAS.

Jag har själv gjort det där, faktiskt i precis samma situation med ombokning från SAS till Lufthansa.

7. JWD

JWD Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag var med om en liknande händelse i höstas. Det du ska göra @Aspire är att som redan nämnts kontakta kundtjänst och förklara ditt ärende. Samt trycka på (EG) nr 261/2004 för att få ersättning. Jag fick €550 i vouchers för min downgrade från SAS Plus till Air Berlin Eco mellan CPH - TXL. Dock så ska det tilläggas att SAS tydligen inte är lika generösa idag. Men du ska helt klart få en skälig ersättning för det här.

Gus gillar detta.
  8. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du får smörgås och dricka, om än inte lika mycket.

9. Johan Hbg

Johan Hbg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl ändå inte riktigt sant, öppen bar i sas plus tex.

10. Aspire

Aspire Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för hjälpen så här långt. Har ett pågående ärende hos SAS nu, så jag håller tummarna att det löser sig på ett bra sätt.

JWD och jumbooze gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!