Senaste nytt

Ombokad - Avios/TP-intjäning enligt ursprunglig bokning?

Adamsson

Medlem
De gånger jag blivit ombokad "mitt i resan" inom *A har jag fått EB-poäng enligt den ursprungliga bokningen (samt för den nya routingen) så jag utgick från att det skulle bli så även i detta fallet. Personalen i Scandinavian Lounge i Köpenhamn var snälla och la in mitt EB-nummer i bokningen utan att jag behövde be om det "Det är ju klart att du ska ha poäng när du flyger med oss!".

Så då är det Finnair jag bör kontakta? :)
 

tourist

Medlem
De gånger jag blivit ombokad "mitt i resan" inom *A har jag fått EB-poäng enligt den ursprungliga bokningen (samt för den nya routingen) så jag utgick från att det skulle bli så även i detta fallet.

Så du fick till och med EB-poäng för båda flygningarna, inte bara för den som skulel ge mest?!? Förvånande, säkert inte vad EuroBonus hade tänkt, men väldigt trevligt för dig. :) SAS EuroBonussidor säger

Poäng vid inställda flyg
Om du ofrivilligt bokas om från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel, kan du begära poäng enligt din ursprungliga resplan.

Jag har blivit nekad EuroBonuspoäng i efterhand när jag blev ombokad från United till Delta (har jag för mig, icke *A i alla fall), och fick veta att det bara gäller från SAS egna flyg.
 

Adamsson

Medlem
Mejlade Finnair och frågade lite försiktigt och fick till svar att det är BAEC jag bör kontakta då de är dem som bestämmer om jag ska få Avios o TP eller inte. Jag trodde att det var Finnair som rapporterade "godkända" fighter till BA. Men så var det visst inte. Så nu ska jag mejla BAEC. 40TP är ju alltid 40 TP. :)
 

Dr. Miles

Expert
Vår reseavdelning bokade en British Airways biljett till Dalian och det var en Premium Economy biljett.
Pga försenad flight till London från Hamburg, missade jag mitt anslutningsflyg till Beijing.
Nu är det dags att flyga till Asien igen | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag blev ombokad via Hong Kong till Dalian med British Airways + Air China och British Airways flight var i Premium Economy. (originalrouting var London->Beijing->Dalian med British Airways + China Southern)

Redan vid transferdisken märkte jag att jag var bokad i O klass och jag påpekade detta till personalen. Han sa att jag var bokad i World Traveller Plus (Premium Economy) så jag skulle inte vara orolig.
Väl ombord på London->Hong Kong flighten fick jag plats i World Traveller Plus så allt var i sin ordning.

När jag kom hem från Kina såg jag att British Airway krediterade min flight London->Hong Kong fel.
Jag fick endast Tier Point och avios enligt O klass (Economy class).

Kod:
Transaction date: 19-May-15
Posted date: 21-May-15 	 
Description: LONDON HEATHROW - HONG KONG - CHEP LAP KOK   (W/O)
BA25(Booking ref: XXXXXX) 	 
Tier Points: 20
Avios: 1,495
*W är för World Traveller Plus (Premium Economy) och O är för World Traveller (Economy)


Jag ringde till kundtjänst i slut av maj och påtalade om detta och än idag står det fortfarande samma sak.

Min fråga är:

1) Är jag berättigad att få Tier Points och avios enligt originalrouting (London->Beijing) och klass (Premium Economy) jag skulle ha flugit?
eller
2) Är jag berättigad att få Tier Points och avios enligt ombokad routing (London->Hong Kong) och klass (Premium Economy) jag flög?
 

Homer

Medlem
Det här är skrivet av någon från BA för några år sedan

If you are involuntarily re-routed by us onto another carrier, and your original flight would have qualified for BA Miles and Tier Points, we will credit you with the appropriate BA Miles and Tier Points as per your original flight.

If you are involuntarily re-routed by one of our partner airlines onto another carrier, and your original flight would have qualified for BA Miles and Tier Points, credit of your original flight is at the discretion of the individual partner.
 

Dr. Miles

Expert
Vår reseavdelning bokade en British Airways biljett till Dalian och det var en Premium Economy biljett.
Pga försenad flight till London från Hamburg, missade jag mitt anslutningsflyg till Beijing.
Nu är det dags att flyga till Asien igen | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag blev ombokad via Hong Kong till Dalian med British Airways + Air China och British Airways flight var i Premium Economy. (originalrouting var London->Beijing->Dalian med British Airways + China Southern)

Redan vid transferdisken märkte jag att jag var bokad i O klass och jag påpekade detta till personalen. Han sa att jag var bokad i World Traveller Plus (Premium Economy) så jag skulle inte vara orolig.
Väl ombord på London->Hong Kong flighten fick jag plats i World Traveller Plus så allt var i sin ordning.

När jag kom hem från Kina såg jag att British Airway krediterade min flight London->Hong Kong fel.
Jag fick endast Tier Point och avios enligt O klass (Economy class).

Kod:
Transaction date: 19-May-15
Posted date: 21-May-15 	 
Description: LONDON HEATHROW - HONG KONG - CHEP LAP KOK   (W/O)
BA25(Booking ref: XXXXXX) 	 
Tier Points: 20
Avios: 1,495
*W är för World Traveller Plus (Premium Economy) och O är för World Traveller (Economy)


Jag ringde till kundtjänst i slut av maj och påtalade om detta och än idag står det fortfarande samma sak.

Min fråga är:

1) Är jag berättigad att få Tier Points och avios enligt originalrouting (London->Beijing) och klass (Premium Economy) jag skulle ha flugit?
eller
2) Är jag berättigad att få Tier Points och avios enligt ombokad routing (London->Hong Kong) och klass (Premium Economy) jag flög?
Nu har jag fått korrekt avios och Tier points på flygning mellan London->Beijing men jag fick fel summa av Tier bonus avios.

På min hemresa den 27 maj på Beijing->London, fick jag Tier Bonus 2.527 avios = 50% bonus.
På min utresa den 19 maj på Beijing->London, fick jag Tier Bonus 1.263 avios = 25% bonus.

Membership year ends: 08 May 2015
Card expiry date: 30 Jun 2015 (som British Airways Executive Club Silver)​

Jag var BAEC Silver när jag flög hela resan (19-27 maj) och jag fick utresan (London->Beijing) krediterad 7 juli, därför misstänker jag att jag fick Tier Bonus enligt BAEC Bronze status.

Jag påtalade om detta och förklaring jag fick var att mitt medlemsår slutade vid 8 maj därför fick jag Tier bonus enligt BAEC Bronze status. Men automatisk kreditering gav mig Tier bonus enligt BAEC Silver status.
Vilket är rätt?

Jag kunde använda loungen som BAEC Silver (oneworld Sapphire) även enter mitt medlemsår, därför anser jag att jag ska få Tier bonus enligt BAEX Silver (50% bonus).
 

Homer

Medlem
därför anser jag att jag ska få Tier bonus enligt BAEX Silver (50% bonus).

Ja det måste du väl få, så länge du har statusen.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Ibland vinner man på denna karusellen också :)

Blev ombokat från "I" när jag missade BOS-LHR till "D" på nästa flight. Avsevärt mycket flera Aviosar med 150% cabin bonus och inte 50% cabin bonus... ;)...
 

agehall

Medlem
Fast I och D ger väl samma intjäning? Däremot fick jag avios och TP för A istället för I när jag blev ombokad förra veckan...
 
Toppen