Senaste nytt

Om passageraren eller passagerarens familj har gått bort och vill boka av flygbiljetten

Dr. Miles

Expert
Människan är en dödlig varelse därför är det oundvikligt att döden kommer i kap någon gång.
Det är självklart tråkigt att ens familjemedlem dör och i sorgen kan man ibland inte ta ett vettigt beslut.
Genom att ha lite kunskap i förväg kan man undvika salt på såret (merkostnader).

Vid dödsfall av passageraren eller passagerarens familj bör/kan man avboka flygbiljetten.
Så länge flygbiljetten är återbetalningsbar är problemet inte stort men många billiga biljetter är ofta icke-återbetalningsbara.

Även på de icke-återbetalningsbara biljetter har också olika regler kring bortgång av passagerare eller passagerarens familjemedlem.
Det är olika hos olika flygbolag och flygbiljetter så kan jag inte säga att det fungerar alltid si eller så.

Det här är ett exempel av Star Alliance JV:s fare till Nordamerika.

Kod:
PENALTIES

   CANCELLATIONS
   
     ANY TIME
       TICKET IS NON-REFUNDABLE.
       WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
         NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
          THE FOLLOWING RULES APPLY PER PRICING UNIT.
          --------
          WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
          --------
          FULL REFUND PERMITTED BEFORE DEPARTURE IN CASE OF
          REJECTION OF VISA.
          EMBASSY STATEMENT REQUIRED.

Detta innebär att man får pengarna tillbaka trots att det är en non-refundable fare om:
  • passageraren har dött
  • passagerarens närmast familj har dött (t ex farbror och kusin räknas ofta inte som närmast familj)
  • passagerarens visumansökan har avslagits.

Det enklaste är alltid kontakta flygbolaget/resebyrån och fråga dem vilka regler som gäller.
Kontakta även försäkringsbolaget och/eller kreditkortsföretag som du har betalat resan med deras kort. De kanske kan ge dig tips/information om hur man skall kunna göra.
 
Last edited:

Johanna

Medlem
Min vän dog i våras och vi hade en resa inplanerad. Det var inga problem för hennes familj att få biljetten avbokad och pengarna tillbaka från SAS. De behövde inte ens uppvisa något. Sa bara att hon dött. Hade inte ens bokningsnumret.
 

jumbooze

Medlem
Min vän dog i våras och vi hade en resa inplanerad. Det var inga problem för hennes familj att få biljetten avbokad och pengarna tillbaka från SAS. De behövde inte ens uppvisa något. Sa bara att hon dött. Hade inte ens bokningsnumret.
Ibland blir man kluven, att Gilla när det står att en vän gått bort bär mig emot, samtidigt som jag tycker att det var smidigt hanterat av SAS
 

WTP

Medlem
I våras dog min frus farmor några dagar innan vi skulle ut och resa. Vi fick pengarna tillbaka -300 USD pp när vi cancelade. Vi betalade vår resa med BA Visa och tro eller ej försäkring gällde även vid mor- och far-föräldrar sjukdom/död så resten fick vi från Folksam.
 
Toppen