Om passageraren eller passagerarens familj har gått bort och vill boka av flygbiljetten

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Dr. Miles, 16 Oktober 2015.

  1. Människan är en dödlig varelse därför är det oundvikligt att döden kommer i kap någon gång.
    Det är självklart tråkigt att ens familjemedlem dör och i sorgen kan man ibland inte ta ett vettigt beslut.
    Genom att ha lite kunskap i förväg kan man undvika salt på såret (merkostnader).

    Vid dödsfall av passageraren eller passagerarens familj bör/kan man avboka flygbiljetten.
    Så länge flygbiljetten är återbetalningsbar är problemet inte stort men många billiga biljetter är ofta icke-återbetalningsbara.

    Även på de icke-återbetalningsbara biljetter har också olika regler kring bortgång av passagerare eller passagerarens familjemedlem.
    Det är olika hos olika flygbolag och flygbiljetter så kan jag inte säga att det fungerar alltid si eller så.

    Det här är ett exempel av Star Alliance JV:s fare till Nordamerika.

    Kod:
    PENALTIES
    
       CANCELLATIONS
       
         ANY TIME
           TICKET IS NON-REFUNDABLE.
           WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
             NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
              THE FOLLOWING RULES APPLY PER PRICING UNIT.
              --------
              WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
              --------
              FULL REFUND PERMITTED BEFORE DEPARTURE IN CASE OF
              REJECTION OF VISA.
              EMBASSY STATEMENT REQUIRED.
    Detta innebär att man får pengarna tillbaka trots att det är en non-refundable fare om:
    • passageraren har dött
    • passagerarens närmast familj har dött (t ex farbror och kusin räknas ofta inte som närmast familj)
    • passagerarens visumansökan har avslagits.

    Det enklaste är alltid kontakta flygbolaget/resebyrån och fråga dem vilka regler som gäller.
    Kontakta även försäkringsbolaget och/eller kreditkortsföretag som du har betalat resan med deras kort. De kanske kan ge dig tips/information om hur man skall kunna göra.
     
    Last edited: 16 Oktober 2015
    WTP, Brandten, olo och 2 andra gillar detta.
  2. Johanna

    Johanna Medlem

    Min vän dog i våras och vi hade en resa inplanerad. Det var inga problem för hennes familj att få biljetten avbokad och pengarna tillbaka från SAS. De behövde inte ens uppvisa något. Sa bara att hon dött. Hade inte ens bokningsnumret.
     
    Dr. Miles gillar detta.
  3. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ibland blir man kluven, att Gilla när det står att en vän gått bort bär mig emot, samtidigt som jag tycker att det var smidigt hanterat av SAS
     
    martin.agren, ramo, Samosaguas och 2 andra gillar detta.
  4. WTP

    WTP Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I våras dog min frus farmor några dagar innan vi skulle ut och resa. Vi fick pengarna tillbaka -300 USD pp när vi cancelade. Vi betalade vår resa med British Airways Visa och tro eller ej försäkring gällde även vid mor- och far-föräldrar sjukdom/död så resten fick vi från Folksam.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×