Senaste nytt

Om- och avbokningsavgifter SAS Economy Flex

Johan_G

Medlem
Biljetten som jag skrev om på förra sidan bokades i J, på mitt EB-konto har den krediterats som "Business Discounted" d.v.s. 1000 poäng, enda lyxet var att man fick checka in två bagage.
 

twiggs

Medlem
Biljetten som jag skrev om på förra sidan bokades i J, på mitt EB-konto har den krediterats som "Business Discounted" d.v.s. 1000 poäng, enda lyxet var att man fick checka in två bagage.

Precis, J är biljettens bokningsklass. J utläses som "Business Discounted". Biljettklassen heter å andra sidan "Economy Flex". Serviceklassen ombord är däremot Economy. En hel vetenskap detta.
 

AABack2ARN

Medlem
Biljetten som jag skrev om på förra sidan bokades i J, på mitt EB-konto har den krediterats som "Business Discounted" d.v.s. 1000 poäng, enda lyxet var att man fick checka in två bagage.

Man kan ju faktiskt förstå att gemene man kan bli konfunderad när även vi nördar här upplever logiken (eller bristen på densamma) rörig i hur SAS säljer sin produkt... Eller så bryr sig inte gemene man???
 

Johan_G

Medlem
Precis, J är biljettens bokningsklass. J utläses som "Business Discounted". Biljettklassen heter å andra sidan "Economy Flex". Serviceklassen ombord är däremot Economy. En hel vetenskap detta.

Jag är glad att SAS har slopat ordet "Business" som produktnamn bland sina inrikesbiljetter och istället kör med detta lite krångligare utbud. Jag minns för några år sedan när SAS upptäckte att kunderna inte direkt jublade över att man sålde businessbiljetter och levererade ekonomiservice på inrikesflyget och skulle försöka sig på att åtgärda det. På sträckan Stockholm-Östersund bl.a. provande man ett "utökat servicekoncept" vilket innebar att man delade upp kabinen och bjöd businessresenärerna på kaffe och kanelbulle.

Jag blev så förbannad över att behöva bli uthängd inför andra passagerare som "en av idioterna som betalar tvåtusen spänn för en kanelbulle" att jag helt slutade köpa ombokningsbara biljetter och istället köpte ekonomibiljetter och i händelse av plötsligt ombokningsbehov helt enkelt köpte en ny ekonomibiljett. Många gånger blev det dessutom billigare att göra så. Det "utökade servicekonceptet" blev inte långvarigt, undrar varför ;)
 

twiggs

Medlem
Jag är glad att SAS har slopat ordet "Business" som produktnamn bland sina inrikesbiljetter och istället kör med detta lite krångligare utbud. Jag minns för några år sedan när SAS upptäckte att kunderna inte direkt jublade över att man sålde businessbiljetter och levererade ekonomiservice på inrikesflyget och skulle försöka sig på att åtgärda det. På sträckan Stockholm-Östersund bl.a. provande man ett "utökat servicekoncept" vilket innebar att man delade upp kabinen och bjöd businessresenärerna på kaffe och kanelbulle.

Jag blev så förbannad över att behöva bli uthängd inför andra passagerare som "en av idioterna som betalar tvåtusen spänn för en kanelbulle" att jag helt slutade köpa ombokningsbara biljetter och istället köpte ekonomibiljetter och i händelse av plötsligt ombokningsbehov helt enkelt köpte en ny ekonomibiljett. Många gånger blev det dessutom billigare att göra så. Det "utökade servicekonceptet" blev inte långvarigt, undrar varför ;)

Nu blir jag lite förundrad. Skulle det vara någon skillnad att bli "uthängd" på väg till Östersund jämfört med på väg till Köpenhamn menar du? Personligen skulle jag uppskatta uppdelad kabin på inrikes och är en stor anhängare av förslaget om att man bör införa Eco Extra på inrikes. Fast det faller lite på att som tidigare skrivit på att man då bör vara fler kabinpersonal i planet (vilket man inte har råd med) för att hinna med ett helt serviceprogram, jag skulle dock uppskatta ett fjärdedels program också, eller bara något som uppskattning för att man betalar dyra pengar för just inget.
 

Johan_G

Medlem
Nu blir jag lite förundrad. Skulle det vara någon skillnad att bli "uthängd" på väg till Östersund jämfört med på väg till Köpenhamn menar du? Personligen skulle jag uppskatta uppdelad kabin på inrikes och är en stor anhängare av förslaget om att man bör införa Eco Extra på inrikes. Fast det faller lite på att som tidigare skrivit på att man då bör vara fler kabinpersonal i planet (vilket man inte har råd med) för att hinna med ett helt serviceprogram, jag skulle dock uppskatta ett fjärdedels program också, eller bara något som uppskattning för att man betalar dyra pengar för just inget.

Det har inte med destinationen att göra utan att man helt enkelt erbjöd så lite extra service att det kändes pinsamt. Då tycker jag att det är bättre och ärligare som SAS gör nu att man kallar hela rasket för Economy och inte bryr sig mer om det, då kan jag köpa en ombokningsbar biljett just för att den är ombokningsbar och slippa halvhjärtade försök att lyxa till det.

Jag tycker också att det vore trevligt med Economy Extra på inrikes men då bör man som sagt göra det ordentligt.
 

twiggs

Medlem
Det har inte med destinationen att göra utan att man helt enkelt erbjöd så lite extra service att det kändes pinsamt. Då tycker jag att det är bättre och ärligare som SAS gör nu att man kallar hela rasket för Economy och inte bryr sig mer om det, då kan jag köpa en ombokningsbar biljett just för att den är ombokningsbar och slippa halvhjärtade försök att lyxa till det.

Jag tycker också att det vore trevligt med Economy Extra på inrikes men då bör man som sagt göra det ordentligt.

Jag håller inte riktigt med, jag tycker att det skulle räcka med att nuvarande dyraste biljettklass döptes om från "Economy Full Flex" till "Economy Extra Full Flex" där man t ex utöver kaffe och vatten kunde bjuda på en något bättre frukostbox på morgonen (alternativt försämra den i Economy – smaksak) och bjuda på något väldigt enkelt som exempelvis juice och kanske något att tugga på som kanelbulle eller en liten smörgås resten av dagen. Detta borde man klara av utan att behöva ha extrapersonal på planet.

Jag tycker inte att det behöver skilja så vansinnigt mycket, nu betalar du ju ändå skillnaden men får inget!
 
Toppen