Senaste nytt

Om man vill undvika (!) en Op-up

sungtae

Medlem
Ska åka till Chicago om några veckor LLA-ARN-CPH-ORD tillsammans med en vän som ansluter i CPH, båda i M, olika PNR. Jag har EBG men hon saknar status. Som det verkar är M ganska så välfylld vilket skulle kunna innebära en viss chans till Op-up till Y för mig. Det skulle ju vara trevligt om båda blev uppgraderade, dock åker jag hellre M med min vän än att vi åker i separata kabiner. Har åkt Y på SAS longhaul och det är ju inte så fantastiskt jämfört med att för en gångs skull ha ett resesällskap att prata med.

Finns det något sätt att koppla ihop olika PNR så att gatemanagern antingen Op-upar ingen eller båda?
 

agehall

Medlem
Du kan nog ringa och prata med SAS så ska de kunna länka era PNR:er. Se bara till att ha båda referenserna.

Å andra sidan är nog risken för en op-up rätt liten, även om planet är fullt.
 

Gnopps

Medlem
Jepp, det är bara att länka pnr:en, det kan både flygbolag eller resebyrå göra. Om sedan flygbolaget/agenten bryr sig om det är en annan sak.

Blir du uppgraderad så säg till gate-agenten att du vill ha din partner med, annars sitter du där bak. Det ska nog lösa sig endera vägen.
 

sungtae

Medlem
Du kan nog ringa och prata med SAS så ska de kunna länka era PNR:er. Se bara till att ha båda referenserna.

Å andra sidan är nog risken för en op-up rätt liten, även om planet är fullt.

Vi testar på det.

Nä risken (i det här fallet) är nog ganska liten, men det har hänt några gånger att scannern låter i gaten och man har fått en ny plats med lägre nummer.
 

Maggan

Ny medlem
Flög till Chicago med SAS för två veckor sedan. Hade då en diskussion med personalen om att bli uppgraderad. Fick svaret att de nästan aldrig uppgraderar personer "gratis" längre, då det är så många som vill uppgradera för poäng. Så jag får tyvärr hålla med om att "risken" för att du blir uppgraderad är väldigt liten...

Vill man göra optiontown är det bara att anmäla de olika pnr och sedan maila deras customer service att man vill att båda ska uppgraderas eller ingen. Har gjort det tidigare och det har funkat bra.
 

sungtae

Medlem
Nja kommer nog skippa Optiontown den här gången. min vän kommer aldrig betala €300 för en uppgradering. Chicago är en ganska kort flygning och nu för tiden när SAS T-klass ger 100% EB så känns det ganska prisvärt.
 

sungtae

Medlem
Återkoppling: slutade trevligt när vår gemensamma bekanta på CPH transfer center kände en tjej på SAS ground som hanterade just omflyttning av folk i kabinen så vips blev det 7G/H istället för 29G/H
 
Toppen