Om man uppnår guldstatus i ett bonusprogram på utresan, får man lounge access på returen?

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Andreas Eriksson, 11 September 2012.

  1. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Visste inte riktigt vad jag skulle välja för rubrik men min fråga är som följande:

    Om man väljer att åka "Business" till destinationen och således uppnår "GOLD" på ditvägen.
    Har man tillgång till loungerna på hemvägen i ekonomi (5-6 dagar senare) då? Trots att man inte har något kort att visa upp?
    Det går väl per automatik i deras system antar jag? Dvs, bör väl uppdateras ganska fort? (någon dag)

    Jag vet att American Airlines är snabba på att betala in poängen på kontot, men är alla lika snabba?
     
    Last edited: 11 September 2012
  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Numera är systemen så pass pålitliga att många vid loungerna nöjer sig med att scanna boardingkortet. Så var det inte alls för 2-3 år sedan då kunde det vara närmast hopplöst att komma in i vissa lounger utan kort.

    Dock kan det ibland vara värt att få sitt kortnummer återinlagt så statusen uppdateras. Om man inte kan göra det själv kan man ringa telefonbokningen eller be vid incheckningen.

    Sen gäller det förstås att poängen verkligen kommer in, och sedan brukar det ta 1-2 dagar för statusen att uppdateras. Men om du ändå flyger business kommer du förstås in i loungerna i vilket fall som helst.
     
  3. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Flyger Business till destinationen (inga problem med lounger) *Når GOLD*
    // Semester 6 dagar. //
    Hemresa i ekonomiklass (samma bolag) Lounge?

    De flesta bolag bör väl hinna uppdatera på 6 dagar?
     
  4. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har begränsad erfarenhet men både SAS och British Airways går på nån eller några dagar iaf. Vilket bolag gäller det?
     
  5. Mikael

    Mikael Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror många här har lite blandade erfarenheter av när poängen kommer in, det är långt ifrån alltid att det går snabbt och smärtfritt. Om allt går som det ska borde du få in poängen i tid, men om det strular och antingen tar tid eller det behövs efterregistrering har du nog ingen chans.
     
  6. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Vild gissning att det har något med Aegean att göra... Min erfarenhet var att poängen tog 5 dagar att få in och på tillbakaresan visade mina BP att jag hade Silverstatus, vilket jag hade då... Men så länge som statusen står på boardingpasset ska det inte vara några problem. Det kan även underlätta att ha med sig en utskrift från poängkontot. Det har fungerat för mig med, även om det gav merjobb för loungepersonalen...
     
  7. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Korrekt, det gäller Aegean eller British Airways.
    Spelar ingen roll, kanske säkrare att gå med British Airways?
     
  8. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag testa just detta när jag blev A3 Gold. Det funkade inte. Loungen i HEL såg ingen status i deras system. Det här var några dagar efter att min A3 sida uppdaterats till Gold.
     
  9. Ozz

    Ozz Medlem

    Ort:
    Skara
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan meddela att de inte är lika smidiga överallt, jag flög från Landvetter förra veckan och eftersom en polare skulle med och jag nått guldstatus men inte fått kortet då så tänkte vi poppa in i SAS loungen men där var det stopp. Herren (gubbjä..eln) bakom disken sade bestämt att man inte kom in utan kortet. Det spelade ingen roll att mitt bonusnummer stod på boardingkortet...

    Men i "grannloungen" (Menzies) var det inga som helst problem för polaren (man) att vara "Fru Karlsson", ibland är det en fördel att ha med frugans Priority Pass i plånboken också :)

    Stod och hade en pratstund med tjejen på Menzies och berättade om att vi blev stoppade hos grannen då hon berättade att de hade stora problem att få ihop det ekonomiskt. Hon berättade också att de (SAS lounge) planerade att börja släppa in folk utan guldkort/businessbiljetter mot betalning.

    Nu är dock problemen över då det kom ett guldigt kuvert från Thai igår med korten.
    Lite märkligt att inte Thai uppdaterat bilden på guldkortet på sin hemsida...
    Frequent Flyer : Gold: Status & Benefits
    guld.jpg
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×