Senaste nytt

Om inte alla bokade checkar in?

erc

Medlem
Har en fundering som gäller en gruppbokning.

Har fått förtroenden att ombesörja en större bokning för en grupp. Flygresan sker med Swiss och kommer vara förbetald.

Om någon i resesällskapet skulle få förhinder och inte kunna resa - och därmed inte checka in - vad tror panelen blir resultatet?

Case: Resa bokad för 10 personer. Bara sju checkar in (online). Kommer de kvarvarande sju att kunna resa som planerat?
 

Coalcandy

Medlem
Kan inte tänka mig att detta skulle kunna ställa till med problem, sånt här måste ju hända många gånger om dagligen. Har gjort liknande tidigare med flera olika bolag, dock ej Swiss. Kan inte se varför det skulle vara annorlunda där.
 

HenrikAI

Medlem
Var med om detta tidigare i höstas. Bokade för 7 personer, flög med Lufthansa men bokade hos Swiss. 6 personer checkade in. Var inga problem varken på utresan eller hemresan.
 

011430121

Medlem
Om man vet i förväg att någon resenär kommer att inte att kunna åka, kan man hos vissa bolag få tillbaka skatterna om man hör av sig och avbokar.
On man är fler än 9 personer kan man göra gruppbokning, biljetten blir lite dyrare men generösare avbokningsregler.
Bokas oftast i bokningsklass G, hos vissa bolag ger bokning i den klassen ingen lojalitetsbonus

En annan viktig sak när man bokar åt andra som inte är en familjemedlem (finns regler vem som är det) är att kortesförsäkringsregler är helt annorlunda om det överhuvudtaget finns någon försäkring för dessa resenärer på kortet.
 

AABack2ARN

Medlem
Har du tänkt att göra 10 individuella bokningar eller sikta på att göra en bokning med alla 10 personer eller kanske 2 bokningar med 5 personer vardera? Om du gör stora bokningar och någon i sällskapet inte dyker upp kan det vara lämpligt att boka av den personen dagen innan då jag tror flera bolag splittar en sådan bokning så att de som inte dyker upp får ett eget PNR. Så har det hänt för mig de få gånger jag har bokat för flera personer och någon inte dykt upp. Som skrivs ovan kan det vara smart att titta på gruppbokningar via företagens kundtjänst.
 
Toppen