Om du ägde ett flygbolag?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Abbe, 17 September 2011.

  1. Abbe

    Abbe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tänkte man kunde köra en liten " lek" och den lyder så här.

    Om du ägde ett flygbolag vilka första destinationer och flygmodeller skulle du ha och varför? Hur skulle du utmana de stora flygbolagen? Vad skulle ni heta?
    Hur skulle er första/business class respektive economy class se ut? (Med denna fråga så menar jag att du kan ta olika exempel från andra bolag som du tycker är väldigt bra)
    Vilken flygbolagsallians skulle ni ingå i och varför ? Reklam ? Prisskillnad?

    Ta gärna med flera tankar detta är endast några som jag valt ut.

    Låt fantasin flöda men inte för mycket :) Ta gärna med bilder
     
    Last edited: 17 September 2011
  2. Singapore

    Singapore Medlem

    Ort:
    ESMQ / KLR
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle onekligen satsat på ett lågprisbolag. Skulle nog inrikta mig på den asiatiska marknaden, med Kina, Indien och Sydostasien i synnerhet. Skulle främst utmana de andra flygbolagen med billiga priser för economy och ett fåtal platser i business class för affärsresenärer och betala för de övriga resenärerna så att säga. Med andra ord tämligen likt Air Asia, fast inte utgå lika mycket från Thailand och Malaysia.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Den viktigaste frågan är väl hur bolagets FFP skulle se ut!?
     
    2 personer gillar detta.
  4. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Jag tror en nyckel till framgång innan man vuxit själv väldigt stor är att man tillåter att alla ens priser kombineras med andra flygbolagspriser (sk. end-on-end kombinationer). Att om du flyger exempelvis Stockholm-Köpenhamn får ditt pris kombineras med Deltas flyg Köpenhamn-New York. Många stora flygbolag tillåter inte detta men när det är möjligt öppnar det upp så många fler möjligheter för resenären, du kan som flygbolag sälja fler biljetter på det sättet. Jag antar att en anledning till varför det är så sällsynt är att ditt flygbolag är då ansvarigt om din resenär blir försenad till det anslutande flyget.
     
  5. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Något som slog min polare när han var i Sydamerika var att alla flyg han kunde hitta var väldigt dyra där. Tanken dök då upp att starta ett lågprisbolag med fokus på sydamerika.
    Det finns säkert flera väldigt bra anledningar till varför ingen har startat ett framgångsrikt lågprisbolag där ännu. Kan vara så att många inte har råd att flyga i vilket fall som helst.
     
  6. campaigner

    campaigner Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Direktflyg mellan Köpenhamn och USAs Västkust: Seattle (som SAS lade ner för att par år sedan), San Francisco (som SAS tänkte starta för några år sedan med aldrig gjorde) och Los Angeles. Många sydsvenskar och danskar åker dit, och man borde kunna locka lite andra nordbor också. A330 eller B777 borde passa bra, eller varför inte nya B787 :) Konfigurerade i business (kanske à la nya Finnair-business?), economy plus och economy.

    Kan hända att ett regnigt och ruggigt Lund påverkar mitt val av destinationer för tillfället...
     
  7. 1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×