Senaste nytt

Ologiska skatter och avgifter på American Airlines Award

Johan67

Medlem
Jag är i färd med att boka en award för två personer med AAdvantage och får inte ihop logiken i skatter och avgifter - kan någon förklara...?

Första exemplet är en tur och retur för två personer med följande rutt:

ARN-HEL-CDG-MIA-ATL-LHR-ARN -- i First kostar denna 340 000 AA-miles + 547,32 USD för två personer.

Andra exemplet är en enkel för två personer med följande rutt:

MIA-ATL-LHR-ARN (dvs samma retur som i exemplet ovan) -- i First kostar denna 170 000 AA-miles + 968,40 USD för två personer, (i C är det 115 000 AA-miles + samma i övrigt)

Vad är förklaringen till att skatter och avgifter blir avsevärt högre för enkelresan?
 

palmen

Moderator
För att du startar i USA. Det är mycket mer skatter då. Sök på matrix så ser du exakt vilka skatter du åker på och hur mycket.
Det är därför det är mycket dyrare att flyga från USA till Europa än tvärt om.
 

Johan67

Medlem
För att du startar i USA. Det är mycket mer skatter då. Sök på matrix så ser du exakt vilka skatter du åker på och hur mycket.
Det är därför det är mycket dyrare att flyga från USA till Europa än tvärt om.

Tack för svar!

Man får nästan känslan av att man tjänar på att flyga t.o.r. med OW då...
 

palmen

Moderator
Tack för svar!

Man får nästan känslan av att man tjänar på att flyga t.o.r. med OW då...
Du sparar in pengar på skatter om du bokar tur och retur istället för 2 enkelresor. Går att nyttja till sin fördel från vissa destinationer där de har typ 0 i bränsleavgift eller om det är skatter (kommer inte ihåg vilket).
 

AABack2ARN

Medlem
Är det inte så att du inte debiteras "bränsleavgifter" om du bokar AA-flyg för bonuspoängen? Det är British Airways flyg över Atlanten som drar iväg tror jag. Dessutom får du en bättre produkt i C i synnerhet om du prickar in en flight med 777-300ER. Personligen anser jag även att AAs nya C-stolar i 777-200ER också är bättre än vad britterna erbjuder.
 

Alf

Medlem
Det är ju nästan omöjligt att hitta något AA flyg över Atlanten. När man söker på AA hemsida är det bara BA flyg som kommer upp på atlantflygningarna. Jag tycker också avgifterna är mycket höga och förstår inte heller varför en enkelresa har samma avgifter som en returresa, det är ingen riktig logik.
 

agehall

Medlem
Det är ju nästan omöjligt att hitta något AA flyg över Atlanten. När man söker på AA hemsida är det bara BA flyg som kommer upp på atlantflygningarna. Jag tycker också avgifterna är mycket höga och förstår inte heller varför en enkelresa har samma avgifter som en returresa, det är ingen riktig logik.
Du måste göra något fel. Jag tittade just på ett slumpmässigt datum och det finns massor av AA flighter över atlanten. Vilken rutt är det du tittar på?
 

Alf

Medlem
Du måste göra något fel. Jag tittade just på ett slumpmässigt datum och det finns massor av AA flighter över atlanten. Vilken rutt är det du tittar på?

Jag har mest kollat på NYC och LAS under september. Detta har jag gjort på AA app som jag har på min iPad. Har även kollat på BA hemsida och där har jag aldrig sett något AA flyg. Dessutom finns det mycket mindre flyg att välja på på AA hemsida.
 
Toppen