Funcadelic
Medlem
Jag har två flighter i Business class inbokade i år, och har reflekterat över att namngivningen av säten skiljer sig mellan dessa. Vid närmare efterforskning inte bara i Business class, utan även i övriga klasser.
Min flighter CPH-SFO-CPH med SAS A340-300 har konfiguration 1-2-1 i Business class, 2-3-2i Plus och 2-4-2 i Go. Namngivningen är som följer:
I Go återfinner man dock logiskt bokstäverna A-H utan glapp.
Businessraderna börjar med 1, Plus börjar med 20 och Go börjar med 30. Logiskt, eftersom det gör det enkelt att snabbt se klass på sätesnamnet. Dock medger detta bara 10 rader Plus, om man inte vill börja Go på 40.
För mina flighter med Air Chinas A330-200 ARN-PEK-BKK-PEK-ARN ser det dock annorlunda ut.
Det verkar alltså som att SAS och Air China tänker lika vad gäller raderna, men olika för kolumnerna. SAS fyller på med bokstäver där flest säten finns, och plockar bort vid behov. Air China verkar ha fasta namn på sina platser, och använder dem vid behov.
SAS sätt verkar smidigare om man köper in större plan, men det kanske dröjer ett tag innan vi får se flygplan med 4-x-4 eller x-6-x, varför Air China nog klarar sig ett tag till. Eller finns det någon best därute med konfiguration 4-6-4? Kanske något RyanAir kan knö in sina plan (träbänkar utan armstöd)?
Det skulle också vara intressant att höra om ni sett någon ytterligare namngivningsvariant!
Min flighter CPH-SFO-CPH med SAS A340-300 har konfiguration 1-2-1 i Business class, 2-3-2i Plus och 2-4-2 i Go. Namngivningen är som följer:
- Business class: A - D;F - H
- Plus: A;B - D;E;F - G;H
- Go: A;B - C;D;E;F - G;H
- A och H är fönsterplats i alla klasser
- B är gångplats i vänster fönsterkolumn (om två platser i kolumnen)
- F är höger gångplats i mittenkolumnen
- G är gångplats i höger fönsterkolumn (om två platser i kolumnen)
I Go återfinner man dock logiskt bokstäverna A-H utan glapp.
Businessraderna börjar med 1, Plus börjar med 20 och Go börjar med 30. Logiskt, eftersom det gör det enkelt att snabbt se klass på sätesnamnet. Dock medger detta bara 10 rader Plus, om man inte vill börja Go på 40.
För mina flighter med Air Chinas A330-200 ARN-PEK-BKK-PEK-ARN ser det dock annorlunda ut.
- Business class: A;C - D;H - J;L
- Economy: A;C - D;E;F;H - J;L
- A och L är fönsterplats i alla klasser
- C är gångplats i vänster fönsterkolumn (om två platser i kolumnen)
- D är vänster gångplats i mittenkolumnen
- E och F är mittensäten i mittenkolumen
- H är höger gångplats i mittenkolumnen
- J är gångplats i höger fönsterkolumn (om två platser i kolumnen)
- B, som får antas vara reserverat till mittensäten i vänster fönsterkolumn vid konfiguration (3-x-3)
- G, som får antas vara reserverat till mittensäten i mittenkolumnen vid konfiguration (x-5-x)
- K, som får antas vara reserverat till mittensäten i höger fönsterkolumn vid konfiguration (3-x-3)
Det verkar alltså som att SAS och Air China tänker lika vad gäller raderna, men olika för kolumnerna. SAS fyller på med bokstäver där flest säten finns, och plockar bort vid behov. Air China verkar ha fasta namn på sina platser, och använder dem vid behov.
SAS sätt verkar smidigare om man köper in större plan, men det kanske dröjer ett tag innan vi får se flygplan med 4-x-4 eller x-6-x, varför Air China nog klarar sig ett tag till. Eller finns det någon best därute med konfiguration 4-6-4? Kanske något RyanAir kan knö in sina plan (träbänkar utan armstöd)?
Det skulle också vara intressant att höra om ni sett någon ytterligare namngivningsvariant!