Senaste nytt

Olika bokningar i resan och rättigheter för mig som resenär?

palmen

Moderator
Det jag menar är att det borde finnas någon slags skyldighet att transportera passageraren i rimlig tid. Det är klart det blir orimligt ifall jag bokar en anslutning med 30 minuters connection och missar den pga en försening. Däremot tycker jag det är rimligt att det första bolaget får ta ansvar om det finns gott om tid enligt ursprungsplanen och jag ändå missar anslutningen.

Självklart förstår jag att det kan vara jättekomplicerat att implementera detta i praktiken, men jag tycker faktiskt att det bör fungera så.

Vad är då gott om tid? 1 timme, 4 timmar, 8 timmar, 1 dygn?
Ska det vara olika beroende på vilken flygplats man kommer till? Är olika stor risk att något går fel på stora/små flygplatser och beroende på geografisk läge.
Är man osäker får man väl boka en flexibel biljett som andra resa så den går att boka om. Reser jag på olika biljetter brukar jag försöka lägga in minst 12 timmars byte (oftast 1 dygn) för att minimera riskerna.
 

agehall

Medlem
Vad är då gott om tid? 1 timme, 4 timmar, 8 timmar, 1 dygn?

Det är ju just det som gör det hela praktiskt svårt att genomföra. MCT ger en hint, men säger inte allt imho.

Om man skulle bortse från tid det ev tar att gå igenom immigration etc, så skulle jag nog vilja ha minst 2h, under förutsättning att jag också redan kunnat checka in online i förväg.

Men det är jättesvårt att sätta regler för detta som kan gälla både vana resenärer och svensson. I praktiken tror jag inte att det går att få till, även om jag önskar att det gick.
 
Toppen