palmen
Moderator
Det jag menar är att det borde finnas någon slags skyldighet att transportera passageraren i rimlig tid. Det är klart det blir orimligt ifall jag bokar en anslutning med 30 minuters connection och missar den pga en försening. Däremot tycker jag det är rimligt att det första bolaget får ta ansvar om det finns gott om tid enligt ursprungsplanen och jag ändå missar anslutningen.
Självklart förstår jag att det kan vara jättekomplicerat att implementera detta i praktiken, men jag tycker faktiskt att det bör fungera så.
Vad är då gott om tid? 1 timme, 4 timmar, 8 timmar, 1 dygn?
Ska det vara olika beroende på vilken flygplats man kommer till? Är olika stor risk att något går fel på stora/små flygplatser och beroende på geografisk läge.
Är man osäker får man väl boka en flexibel biljett som andra resa så den går att boka om. Reser jag på olika biljetter brukar jag försöka lägga in minst 12 timmars byte (oftast 1 dygn) för att minimera riskerna.