Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

J. Eriksson

Ny medlem
Hej! Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här inlägget. Men gör ett försök här.

Om Svensk pilotförening går ut i sympatistrejk imorgon.(Med anledning av Norwegian) Hur gör SAS då med sina kunder? Bokar de om dem till andra bolag? Eller bokar de av en och man får pengarna tillbaka? Om man blir ombokad med andra bolag eller väldigt försenad med SAS kan man få EU261 ersättning då? Samt om någon har några tips på vilka försäkringar man kan teckna som skyddar en mot strejker.
Jag tycker också frågan är intressant. Strejker kan ju inträffa när man minst anar det. Ställde frågan om man har rätt till ombokning via andra bolag direkt till SAS, men fick ett goddag yxskaft svar om att det kan man läsa om på hemsidan när det blir aktuellt. Vid den aktuella strejken på CPH har i varje fall inte någon sådan information legat ute... Tycker det är uselt av SAS att inte kunna kommnicera en tydlig policy mot kunderna. Någon på detta forum kanske vet vad som gäller?
 
Jag tycker också frågan är intressant. Strejker kan ju inträffa när man minst anar det. Ställde frågan om man har rätt till ombokning via andra bolag direkt till SAS, men fick ett goddag yxskaft svar om att det kan man läsa om på hemsidan när det blir aktuellt. Vid den aktuella strejken på CPH har i varje fall inte någon sådan information legat ute... Tycker det är uselt av SAS att inte kunna kommnicera en tydlig policy mot kunderna. Någon på detta forum kanske vet vad som gäller?
Det står i Conditions of Carriage som man erklærer at have læst og godkender når man booker en billet hos SAS. Mere præcist i punkt 9.4.1.2.
 

J. Eriksson

Ny medlem
Det står i Conditions of Carriage som man erklærer at have læst og godkender når man booker en billet hos SAS. Mere præcist i punkt 9.4.1.2.
Stort tack! Önskar att damen på SAS hade känt till detta dokument och kunnat hänvisa mig dit. 9.4.1.2 är ju på ett sätt helt tydlig. Om man så önskar ska man bli ombokad till annat bolag. Men samtidigt inleds 9.4 Andra oriktigheter med 9.4.1 Om inte annat föreskrivs i konventionen ska vi...

"Konventionen" är tydligen i detta fall "konventionen rörande fastställande av vissa gemensamma bestämmelser i fråga om internationell luftbefordran, undertecknad i Montreal den 28 maj 1999". Man blir ju lite skraj för att det i detta dokument står något som friskriver SAS från ansvar vid "force majeur", t ex strejk, men det har jag vid en snabb genomläsning inte kunnat hitta.

Kanske inte är några problem kring detta, trots allt. EU är tydliga med vad som gäller European Consumer Centres: help on air passenger rights for cancelled flights and more
  • If your flight is cancelled, the airline must give you the choice between reimbursement or rerouting. You may also be entitled to additional compensation(€125-€600) under some conditions.
Önskar SAS kunde vara lika tydliga i sin kommunikation, så hade jag sluppit googla runt för att läsa legala dokument jag knappt begriper. :)
 

Dr. Miles

Expert
Kanske inte är några problem kring detta, trots allt. EU är tydliga med vad som gäller European Consumer Centres: help on air passenger rights for cancelled flights and more
  • If your flight is cancelled, the airline must give you the choice between reimbursement or rerouting. You may also be entitled to additional compensation(€125-€600) under some conditions.
Önskar SAS kunde vara lika tydliga i sin kommunikation, så hade jag sluppit googla runt för att läsa legala dokument jag knappt begriper. :)

Det är ganska säkert att inställda flyg pga strejk ger dig inte rätt till kompensation enligt EU261/2004, med hänvisning till Extraordinary circumstance.
För mer info vänligen ställa frågan i den här tråden.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

J. Eriksson

Ny medlem
Det är ganska säkert att inställda flyg pga strejk ger dig inte rätt till kompensation enligt EU261/2004, med hänvisning till Extraordinary circumstance.
För mer info vänligen ställa frågan i den här tråden.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Nu handlade diskussionen i första hand inte om kompensation utan om huruvida man har rätt till ombokning med annat flygbolag. Och där är i varje fall EUs hemsida mycket tydlig. Rätt till ombokning (eller pengar tillbaka om man så önskar) har man altid. Kompensation däremot enbart i vissa fall.
 

Dr. Miles

Expert
Nu handlade diskussionen i första hand inte om kompensation utan om huruvida man har rätt till ombokning med annat flygbolag. Och där är i varje fall EUs hemsida mycket tydlig. Rätt till ombokning (eller pengar tillbaka om man så önskar) har man altid. Kompensation däremot enbart i vissa fall.
Det är inte jag som tog upp kompensation genom EU regler utan du. :confused:
 

J. Eriksson

Ny medlem
Det är inte jag som tog upp kompensation genom EU regler utan du. :confused:
Jag har faktiskt inte tagit upp frågan om kompensation. Det enda jag frågat om är vad som gäller ang ombokning till annat flygbolag. Sedan står det på EUs hemsida att man under vissa omständigheter har rätt till kompensation, men det är inte relevant för min ursprungliga frågeställning.

Eller menar du att det som står på EUs hemsida är helt åt fanders fel och att man vid extraordinära omständigheter inte heller har rätt till ombokning?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har faktiskt inte tagit upp frågan om kompensation. Det enda jag frågat om är vad som gäller ang ombokning till annat flygbolag. Sedan står det på EUs hemsida att man under vissa omständigheter har rätt till kompensation, men det är inte relevant för min ursprungliga frågeställning.

Eller menar du att det som står på EUs hemsida är helt åt fanders fel och att man inte heller har rätt till ombokning vid extraordinära omständigheter?
Jag svarade på ditt inlägg för du tog upp kompensation enligt EU regel, ingenting annat. Därför påpekade jag att det finns en tråd om EU261/2004 om du vill snacka om kompensation.
Om du vill prata endast om ombokning ber jag dig att inte ta inte upp saker som inte är relevant. Det blir för rörligt.

Du har till och med fetmarkerat frasen om kompensation
Kanske inte är några problem kring detta, trots allt. EU är tydliga med vad som gäller European Consumer Centres: help on air passenger rights for cancelled flights and more
  • If your flight is cancelled, the airline must give you the choice between reimbursement or rerouting. You may also be entitled to additional compensation(€125-€600) under some conditions.
 
Last edited:

J. Eriksson

Ny medlem
Jag svarade på ditt inlägg för du tog upp kompensation enligt EU regel, ingenting annat. Därför påpekade jag att det finns en tråd om EU261/2004 om du vill snacka om kompensation.
Om du vill prata endast om ombokning ber jag dig att inte ta inte saker som inte är relevant. Det blir för rörligt.

Du har till och med fetmarkerat frasen om kompensation
Det var inte jag som fetmarkerade frasen om kompensation... Den var redan fetmarkerad och jag klistrade in hela stycket som det var, vilket också framgår av den länkade hemsidan.
 
Toppen