Det står i Conditions of Carriage som man erklærer at have læst og godkender når man booker en billet hos SAS. Mere præcist i punkt 9.4.1.2.
Stort tack! Önskar att damen på SAS hade känt till detta dokument och kunnat hänvisa mig dit. 9.4.1.2 är ju på ett sätt helt tydlig. Om man så önskar ska man bli ombokad till annat bolag. Men samtidigt inleds 9.4 Andra oriktigheter med 9.4.1
Om inte annat föreskrivs i konventionen ska vi...
"Konventionen" är tydligen i detta fall "konventionen rörande fastställande av vissa gemensamma bestämmelser i fråga om internationell luftbefordran, undertecknad i Montreal den 28 maj 1999". Man blir ju lite skraj för att det i detta dokument står något som friskriver SAS från ansvar vid "force majeur", t ex strejk, men det har jag vid en snabb genomläsning inte kunnat hitta.
Kanske inte är några problem kring detta, trots allt. EU är tydliga med vad som gäller
European Consumer Centres: help on air passenger rights for cancelled flights and more
- If your flight is cancelled, the airline must give you the choice between reimbursement or rerouting. You may also be entitled to additional compensation(€125-€600) under some conditions.
Önskar SAS kunde vara lika tydliga i sin kommunikation, så hade jag sluppit googla runt för att läsa legala dokument jag knappt begriper.