Senaste nytt

OKQ8 sänker kick-back

Marric

Medlem
Jag råkar sitta på lite insider att den ena av dessa redan håller på att förbereda en sänkning...
Jag råkar sitta på lite insider att den ena av dessa redan håller på att förbereda en sänkning...

Preem har ju marknadsfört kortet hårt senaste tiden, de kanske sänker nu när de väl fått in kunderna.
Eftersom båda ges ut av Ikano sänks nog båda inom kort.

Gissar ändå på Shell! För tidigt än för Preem.
 

mha321

Medlem
Någon som är kunnig om hur stora kundavhopp generellt en sån här åtgärd kan medföra? *nyfiken*
Om alla gör det så lär det inte bli så många. De flesta gör ju inte som här och skaffar sig en uppsättning kort, utan har max 1 utöver bankens. Och om alla sänker ungefär lika mycket så lär de inte orka byta.

Och med tanke på att det är EU som i princip lagstiftar bort förmånerna lär de flesta följa efter.
 

RickardG

Medlem
Marginalen på tankningar verkar ha stigit dock jämfört med tidigare år. Kanske vi har sett slutet på mackdöden för tillfället iaf.

Lågt oljepris ger rekordmarginaler för bensinmackar | Teknikens Värld
Det är bruttomarginalen. Minskad volym, kompensering för katastrofen med E85, ökade krav i form av MID och höjda PCI-krav gör att det netto inte är mycket att tala om. Men visst, många bolag har redan gått igenom merparten av nedläggningarna så på den fronten blir det nog lite lugnare.
 

sweflyer

Medlem
Har också fått detta brev. Sänks cashbacken så mycket får man börja se på andra alternativ helt klart. Jag avvaktar lite till efter nyår för att inte riskera att skaffa ett kort till som kanske också sänker bonusen och blir värdelöst
 

Marric

Medlem
Har också fått detta brev. Sänks cashbacken så mycket får man börja se på andra alternativ helt klart. Jag avvaktar lite till efter nyår för att inte riskera att skaffa ett kort till som kanske också sänker bonusen och blir värdelöst

Jag gör detsamma, har idag SupremeCard (mest på grund av sparkontot egentligen) men tänkte uppgradera när jag ser vilket kort som faktiskt blir en uppgradering.
 

RickardG

Medlem
Halvt OT om mackdöden:

Här finns lite presentationer på ämnet från ett seminarium som genomfördes i våras. Jonas Sidenås är väl den som sätter mest siffror på det, inklusive marginaler:

Seminarium 78: Mackdöden | Network oil & gas

Det stämde väl för några år sedan. Både drivmedelsbolagen, samt köpmännen (mackarna) har betydligt bättre marginaler på bränslet nu.

Som sagt, det är bruttomarginaler. Totala volymen minskar, nedläggningar kostar och transportkostnaderna ökar. Visst, det är ändå mer kvar på sista raden än 2008, men det har gått från ohållbart till drägligt.
 
Toppen