Oil & Gas och sjömansbiljett

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Ubbe, 28 Februari 2012.

  1. Skriver detta för att förstå regelverket.
    Förutsättning: Anställd i ett företag som sysslar med oljeprospektering offshore.
    Kan givetvis ordna intyg på detta. Innehar ej sjömansbok.

    Är det möjligt att ordna medlemskap i Oil&Energy Club om ja hur gå till väga?
    Sjömansbiljetter vilken bokningsklass gäller eller är det valfritt.
    Vad heter biljetten om man söker via ITA?
    Hur fixar man en sjömansbok och vad är nyttan??
     
  2. Jag vet inte om oljeindustri sidan, så lämnar jag den över till andra medlemmar.

    När det gäller sjömansbiljett, går det ofta att boka utan förköpskrav. Alltså det går till och med att flyga samma dag.
    Sjömansbiljett är som biljett med avtalspris. Så man kan bli bokad i Y klass om ingen annan klass är tillgänglig.
    Annan fördel är att det ofta ingår 30-40 kg incheckat bagagevikt.
    Pga sin karaktär kan man inte boka sjömansbiljett online. (eller kanske finns någon sida som man registrerar sig i förväg, men jag känner inte sådan)

    Förklaring ovan var min kunskap när jag hjälpte min bekanta att boka sjömansbiljett. Det kan hända att saker och ting har ändrat sig sedan dess.
     
  3. Har alla bolag denna typ av biljett, och hur ligger de prismässigt jämfört med standardbiljett. Är det möjligt att få sjömansbiljett i business eller first? Givet att företagets policy för mig tillåter detta? Jag menar att det är ju en sak mellan mig och företaget..
    Frågar då jag har kontakter inom branschen och kan bli anställd.
     
  4. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    För att svara på hur man fixar en sjömansbok. Du behöver ett intyg från ett rederi eller sjöfarts(hög)skola som säger att du ska jobba på sjön. Sen fyller man i en blankett och bifogar ett foto. Kostade 220 kr när jag skaffade min i alla fall :) Nyttan med en sjömansbok skulle möjligtvis vara att man har ett bevis på att man har med sjön att göra. Allt vad som gäller sjötid rapporteras ändå in till Transportstyrelsen.

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Ombordanstallda/Redare/Sjofartsbok/

    Hoppas få åka på en sjömansbiljett då ett av fartygen jag ska ut på snart enbart går på norska kusten!

    Jo, förresten. Det är viktigt att ha sjömansbok om man åker med fartyg till Ryssland. Tydligen är de väldigt kinkiga om det :p

    Med vänlig hälsning från en som om en vecka har Sjökaptensexamen :cool:
     
    Last edited: 28 Februari 2012
    4 personer gillar detta.
  5. Kalle Andersson

    Kalle Andersson Medlem

    Ort:
    Mälardalen
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag fixade min sjömansbok genom att be befälhavaren på ett av de fartyg jag jobbade på att skriva ett intyg och skickade sedan in det enligt länken ovan. Den enda gången jag har behövt visa den var då jag skulle flyga på sjömansbiljett och de undrade i gaten om jag verkligen var sjöman... Annars har jag för mig att visumkraven blir lindrigare i vissa länder om du har sjömansbok och en printout av ett mail från agenten eller företaget du ska jobba för som säger just detta.

    Min erfarenhet av vilken klass man får på flyget handlar just om kontakter man har och nyttan företaget du jobbar för har av dig. Är du speciallist och har ett högt marknadsvärde är det bara att ställa krav eller söka dig vidare. Ställer du krav utan något marknadsvärde ringer de nog inte dig nästa gång de behöver folk. :) Men nu är ju du anställd och inte frilansare som jag var...
     
  6. Murre

    Murre Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    1 person likes this.
  7. Jag återuppliver gammal tråd.

    SAS sjömansbiljett 2012
    Priser är i USD för enkelresa och utan skatter&bränsletillägg.

    Nordamerika -> Europa
    Screenshot20120605_2.jpg

    Asien -> Europa
    Screenshot20120605_3.jpg
     
    1 person likes this.
  8. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Lyckades se en sjömansbiljett precis. Den var från Oslo till Hong Kong via London med Sas och Cathay Pacific. Sas-biten var i Q och Cathay Pacific i L bokningsklass. Man fick ta med sig 40 kg baggage och fare basis var *F*ITSEAMAN
     
  9. Grattis från en som haft det i 20 år :cool:
     
    1 person likes this.
  10. Sealord

    Sealord Medlem

    Ort:
    Ekerö
    Land:
    Sverige Sverige
    Företaget du jobbar för tecknar ett avtal med flygbolaget, varefter du söker om ett Petroleumkort. Största fördelen är loungen i Amsterdam, men även business class-check och priority boarding vid långflygningarin är nice. Glöm loungen på Charles de Gaulle, den befinner sig på ett hotell långt bort.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×