Ofrivillig ombokning - vilken poäng har man rätt till?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av varva77, 26 Maj 2014.

  1. varva77

    varva77 Medlem

    I förra veckan var jag bokad hem inrikes i USA med mellanlandning i EWR med SAS. UA som skulle ta mig till EWR blev försenad pga oväder vilket innebar att jag fick åka med Lufthansa via Munchen istället. Lufthansa brukar ju ge taffligt med poäng så nu undrar jag om det finns några undantag för att begära mellanskillnaden upp till SK metall? Jag har själv tidigare haft blandade erfarenheter men där jag inte orkat tjafsa. Nu kan det dock handla om dryga 3' baspoäng vilka jag skulle behöva.

    "Poäng vid inställda flyg
    Om du ofrivilligt bokas om från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel, kan du begära poäng enligt din ursprungliga resplan."

    Detta har säkert dyftats tidigare men hittade inget på sökning.
     
  2. kristofergustafsson

    kristofergustafsson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    2 personer gillar detta.
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom jag råkade ha svaret framför mig så kopierar jag in det här:

    Om du ofrivilligt bokas om från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel, kan du begära poäng enligt din ursprungliga resplan.

    :)
     
    9 personer gillar detta.
  4. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag försökte det en gång efter ombokning från SK till Lufthansa hem från USA, men fick bara till svar att jag hade ju fått poäng av ett annat *A-bolag. Orkade inte tjata.
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Om du fick mer poäng från din rerouting, så är det kanske inte så mycket att tjata om, men får man mindre (eller färre segment med SK om man jagar sådana) så ska man definitivt stå på sig.
     
  6. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Det där är ju bara för att personen du fick svaret från inte hade koll. Nästan samma hände mig när jag avbokade en bonusresa som jag hade bokat om en gång. SAS hade gjort återbetalning med hela beloppet minus 450 kr och hävdade att det var "serviceavgift". När jag sedan framhärdade att jag bara skulle betala 150 kr så fick jag tillbaka resten. Det berodde ju på att customer-service agenten inte riktigt hade koll, men när jag påpekade vad som gällde så var dom ju tvungen att skaffa sig koll :)

    Så JA, om du får ett svar som inte stämmer - Ge dig inte, dom har inte omedelbar koll på allting och människor är av naturen lata :)
     
  7. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Och så var även jag. ;)
     
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×