Ofrivillig extra natt vid Miles&More-bokning

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av ulagun, 17 Augusti 2012.

  1. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bokat bonus biljett med Lufthansa CPH-Rio över jul/nyår.
    Hemresan bokad till 10.e januari LH501.
    Besked idag att den 10.e är inställd och ändrad till den 11.e januari, alltså ingen större skada skedd. Tror nog att vi överlever ett x-tra dygn i Rio.:cool:
    Min fråga till er som varit med ett tag är vem som står för hotell/mat kostnader för detta ofrivilliga x-tra dygn.
    Den i.o.f. sig trevliga damen på M&M ville inte höra talas om att Lufthansa tar på sig denna kostnad.
    Så vad gäller?
    Har jag någon som helst rätt att kräva ersättning för mina utlägg?
     
  2. Med så lång framförhållning så tror jag inte de behöver kompensera något.
     
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    EU-rättigheterna säger att du vid inställt flyg har rätt till hotell & mat i förhållande till den extra väntetiden (se artikel 5(1)(b)). De ska också erbjuda dig möjlighet att resa samma dag via en annan sträcka.

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:EN:PDF

    Om de erbjuder dig att resa hem samma dag men du ändå vill stanna längre kan man ju argumentera att du själv borde stå för extrakostnaderna..?
     
  4. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för svar.
    Är verkligen en stor hjälp att ha er erfarenhet och kunskap när det strular.
    Sparar kvitton på omkostnaderna och tar fighten när vi väl kommit hem.

    En detalj var att jag först ringde deras vanliga reservation. Där erbjöd de hemresa den 10.e med TAM RIio Sao Paulo samt vidare Lufthansa via MUC. När damen upptäckte att det var M&M bokning så blev detta alternativ plötsligt totalt omöjligt och jag blev omgående omkopplad till M&M där endast hemresa den 11.e gavs. Att jag är Senator och reser C saknade helt betydelse.

    Slutligen att tänka på.
    På det ändringsmail jag fick så låg anslutningen FRA-CPH kvar på den 11.e, men ny ank. FRA blir ju den 12.e (Lite svårt att hinna). Förklaringen jag fick till detta är att ombokningarna sker via data och datan känner endast av ändrade flighten och inte anslutningsflighter.
     
  5. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Precis. Ombokningar görs av en robot som inte bryr sig om anslutningar, därför måste du ringa å klara upp det. För EU-reglerna har du precis samma rättigheter oavsett om det är "betald" eller poäng-biljett.
     
  6. Men är det inte så att reglerna för ersättning vid inställt flyg endast gäller om flighten ställs in mindre än 14 dagar innan avresa?

    "1. In case of cancellation of a flight, the passengers
    concerned shall:"
    ---
    "(c) have the right to compensation by the operating air carrier
    in accordance with Article 7, unless:
    (i) they are informed of the cancellation at least two
    weeks before the scheduled time of departure; "
     
  7. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Precis. Reglerna för ersättning (compensation) gäller endast när det är 14 dagar eller mindre innan flyg. Reglerna för omhändertagande (right to care) och ombokning (rerouting) gäller oavsett tidsgräns.
     
  8. Aha, jag förstår. Tack för för förklaringen. :)
     
  9. frågan gällde kompensation/ersättning och då gäller två veckors regeln.
     
    Last edited: 17 Augusti 2012
  10. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    I det här fallet spelar 2-veckors regeln ingen roll eftersom det inte finns kompensationskrav.

    Tidsgränsen på 2 veckor gäller endast rätten att fåkontanter som kompensation, oavsett om man har haft utlägg eller ej (artikel 5(1)(c)).

    Artikel 5(1)(a-b) som gäller rätten att bli ombokad samt få hotell/mat har ingen tidsgräns.

    Så Lufthansa ska betala hotell & mat om resenären inte blir ombokad samma dag. Detta eftersom inget anspråk görs på kontant kompensation, utan rätten till omhändertagande.

    Men som sagt, om Lufthansa erbjuder utresa samma dag (vilket de inte verkar ha gjort trots att de måste) och resenären väljer att resa senare tycker jag inte man behöver kräva in hotellpengar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×