Offloaded, kompensation?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Concorde, 2 Juli 2011.

  1. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Undertecknad, Fru samt jr. på 8 månader skulle flyga till Köpenhamn i morse från Arlanda för att ha semester en vecka i Skåne. Tack vare EuroBonus sommarkampanjen kostade det 12000 poäng samt 600 kronor i skatter. Lufthansa Senator gav oss tillgång till lounger där vi planerade att äta frukost...

    Vi blev offloaded när vi skulle checka-in på Arlanda T5. Det var ingen diskussion om vi kan tänka oss, utan det var bara att acceptera. Vi fick erbjudande att hoppa på Malmö flighten från T4 som gick om 30 minuter! och sedan betald marktransport till CPH, plus 150EUR i SAS vouchers per vuxen som kompensation. Fair enough. Vi skulle ju ändå till Skåne ;)
    Lunk med väskor och barnvagn till T4. Checkade in väskorna med 20 minuter kvar, fick "tränga" oss i säkerhets kontrollen som var lång (inga sura miner, alla förstod.) kom till gaten som näst sista familj, vouchers låg och väntade samt vi fick säten längst fram. Taxin väntade på Sturup.

    Imponerad! Men, hur ligger det till med kompensation för "involuntary offloading"? Jag är mycket nöjd med hur SAS hanterade krisen och inte ute efter mer. Helt enkelt nyfiken på vad som gäller.
     
  2. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Mig veterligen verkar SAS ha missat dessa punkter som måste utföras för överbokade flyg:

    1. Be om frivilliga att ta ett annat plan
    2. Informera dig som "ofrivillg" skriftligen om dina rättigheter
    3. På grund av det korta flygavståndet ge dig €250 som kompensation cash (inte resecheckar). Om du landar +-2 timmar jämfört med bokad tid kan kompensationen minskas med hälften
    4. Ge dig ett val mellan att boka om till annat datum, boka om till snabbast möjliga alternativa förbindelse eller få pengarna tillbaka för biljetten

    De verkar alltså ha kommit billigt undan i ditt fall genom att inte informera om dina rättigheter och sedan hoppas på det bästa. Du kan fortfarande söka kompensationen i efterhand men eftersom du är nöjd med Sturup så kan det ju som du säger kännas onödigt. Det är ju också en bra lösning för både flyg och passagerare om de kan boka om dig till Sturup istället, dock borde de ju ha frågat först tycker jag.

    Dina rättigheter i fulltext (har alltid en med mig när jag reser):
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:EN:PDF
     
    1 person likes this.
  3. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det enda är att de borde skickat en personal tillsammans med er till T4 som såg till att ni hann med, kom igenom säkerhetskontrollen etc.
    Då hade det varit snyggt.

    PS. På SAS inrikes har endast du med *G tillgång till de 5 första raderna i planet.
     
  4. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    En kompis var en gång i Paris, bodde i Lund. Han skulle flyga med tidiga morgonflyget till Arlanda (och sedan till Malmö med tåg).

    Jäktade från hotellet, ingen frukost... på flygplatsen var planet överbokat och han fick erbjudande att ta nästa plan för en hel del pengar för en fattig student. "Bjuder ni på frukost också så har ni en deal" sa han, och fick det.

    När det var dags för incheckning på nästa plan så var även det överbokat. "Någon som kan tänka sig att åka via Köpenhamn om en timme" var då frågan? "Ja, om ni förutom pengar bjuder på lunch och att jag får kliva av i Köpenhamn" svarade min kompis.

    Det slutade med att han var hemma en halvtimme tidigare än han först hade planerat, mätt och belåten och med två ombokningsersättningar i fickan.
     
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×