Senaste nytt

Officiell seat block för EBG?

Flood

Medlem
3/3 gånger lediga säten bredvid mig på LH sedan jag blev EBG och har flugit ensam och då har det varit ganska så fulla ekonomiklasser.
 

Paby

Medlem
Lufthansa har seat block för alla *G.

Jepp, och det görs med automatik.

Fick se hur detta funkade för ett par år sedan och vid manuell incheckning då var blockade säten lediga men markerade med en symbol på seatmapen för att agenten skulle undvika att ta dom så långt det var möjligt. I OLCI är blockade säten inte valbara tills systemet av kapacitetsskäl känner att det måste börja släppa dom och då händer det automatiskt.
 
Last edited:

tourist

Medlem
Jag grunnar just på om jag ska lägga in mitt M&S *G från Turkish på en LH-resa med två ben i Low Eco för att trigga seatblock och sedan byta till mitt EB-kort efter incheckningen. Fungerar det optimalt har jag vunnit att få tomt bredvid mig på två korta Europa-flighter och ett litet tillskott till mitt EB-konto, men vill det sig illa är planet ändå fullt och mitt EB-kort blir inte korrekt inlagt så den lilla slatten miles/poäng hamnar hos M&S där den inte gör någon nytta.

Hmm, nu när jag ser det i skrift verkar det faktiskt nästan fånigt att krångla så mycket för två korta ben. Det är nog enklast att lägga in EB i bokningen och ta med Turkish-kortet för eventuella loungebesök.
 

Najk

Medlem
Det är nog bäst att lägga in EB i bokningen för att det inte bli fel. Testa sedan att be om Seatblock vid incheckning eller lounge. Ibland har man ju tur... :)
 

Jonas C

Medlem
Jag grunnar just på om jag ska lägga in mitt M&S *G från Turkish på en LH-resa med två ben i Low Eco för att trigga seatblock och sedan byta till mitt EB-kort efter incheckningen. Fungerar det optimalt har jag vunnit att få tomt bredvid mig på två korta Europa-flighter och ett litet tillskott till mitt EB-konto, men vill det sig illa är planet ändå fullt och mitt EB-kort blir inte korrekt inlagt så den lilla slatten miles/poäng hamnar hos M&S där den inte gör någon nytta.

Jag förutsätter att du reser på någon av de lägsta klasserna T E K L? Dessa ger inga poäng till M&S så det du kan göra är att låta TK kortet ligga kvar för statusförmånerna och sedan efterregistrera flygningarna till EuroBonus. Brukar göra detta till M&M och poängen trillar in direkt, men jag misstänker att det tar längre tid med EB.
 

Mr Miyago

Ny medlem
Jag börjar undra om det inte även tillämpas för EBS? Har skrapat ihop 30+ flygningar CPH-ARN sedan oktober och fick en hel rad i förrgår på en economy flygning. Ett ledigt säte i planet har jag fått ett flertal gånger innan dess, när planet i princip är fullbokat. På denna korta flygning så är det rena vinstlotten. Visst du får betala för din macka men den billigare biljetten och extra space räcker till många mackor :)
 

tourist

Medlem
Jag förutsätter att du reser på någon av de lägsta klasserna T E K L? Dessa ger inga poäng till M&S så det du kan göra är att låta TK kortet ligga kvar för statusförmånerna och sedan efterregistrera flygningarna till EuroBonus. Brukar göra detta till M&M och poängen trillar in direkt, men jag misstänker att det tar längre tid med EB.

Uppdatering: Ja, just det, bokningsklass T.

Öh, va, kommer EuroBonus att bevilja mig retropoäng bara sådär om jag har ett annat program registrerat och utskrivet på boardingkorten?!?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Uppdatering: Ja, just det, bokningsklass T.

Öh, va, kommer EuroBonus att bevilja mig retropoäng bara sådär om jag har ett annat program registrerat och utskrivet på boardingkorten?!?

Ibland verkar det tillåtas, men jag skulle absolut inte räkna med det. Det bör vara fel enligt reglerna.
 
Toppen