Senaste nytt

Octopus card - Hong Kong

A

Aurora

Guest
Tusen takk for tips allihopan! :D

Da tror jeg vi går for 140HKD-tur/retur-billett på toget, vanlig octopus med ~200HKD kreditt. Så tar man det litt derfra. Buss til victoria peak er MEGET verdsatt tips, for den tram-greia høres traumatisk ut med 1 times ventetid... Hater kø. @dino_81

Passer det fint å gå ned derfra og så planlegge middag i Soho-området kanskje? :) Noen tips til bra restaus i det området?
 

AtleFlyg

Medlem
Peak Tram kostar 28 enkel/40 t/r men köerna kan vara enorma. Ett billigare alternativ är att ta buss 15 från Central Pier

Att betala cash på plats som jag gjorde igår kostade 83 HKD per person för en ToR resa... Och då hade jag ett Octopuskort i fickan, hade bara glömt toppa upp det innan. #FAIL
 

olo

Medlem
Att betala cash på plats som jag gjorde igår kostade 83 HKD per person för en ToR resa... Och då hade jag ett Octopuskort i fickan, hade bara glömt toppa upp det innan. #FAIL
Hemskt ledsen men då åkte du på det luriga turistknepet där.

Även om du betalar kontant kostar det 28/40, men i kassan har de reklamskyltar för ett paket där det ingår att gå upp i gallerian och titta på utsikten. Det kostar 83$. Det var många som bara pekade på "adult" på skylten vid kassan och då fick betala 83$. Det stod en skylt en bit bort på disken med mer finstilt text om priserna för att bara åka Peak Tram.

Kanske dags för en generell varing om det!
 

David

Medlem
Gå till den runda MTR-kassan i ankomsthallen så löser dom alla frågor och problem :)
Och skulle det vara löjligt lång kö där kan man hoppa på tåget och köpa kortet "railside" när man kommer fram till Tsing Yi, Kowloon eller HK station. Med den uppenbara risken är det är kö där också, det är ju en chansning såklart. :)
 

dino_81

Medlem
Finns även ett försäljningsställe på perrongen.

Värt att notera är att i stort sätt alla kort (förutom Turist card och något till) måste betalas med kontanter.

Ex. Octopus Card måste betalas med kontanter.
 

SFC

Medlem
Köp inte på flygplatsen om ni vill spara tid, bara att hoppa på tåget och betala på Kowloon station eller Central. Generellt sett är köerna kortare där.
 
A

Aurora

Guest
Fy farkern så genialt octopus card er for en turist! :)
Tusen takk for alle tips.

(Noen som vet hvorfor de MÅ betales med cash?)
 

nota bene

Medlem
Fy farkern så genialt octopus card er for en turist! :)
Tusen takk for alle tips.

(Noen som vet hvorfor de MÅ betales med cash?)
Skulle tippa på att det har att göra med avgifterna för korttransaktioner - eftersom en stor del av kort som skulle användas är utländska belastas definitivt försäljaren av en procentuell avgift (ej fast avgift som ett debitkort som används inom utgivarlandet).

Försäljning hos tredje part/ombud är säkerligen ganska låg procent de får av själva beloppet kortet laddas med - lek med tanken att det är 5% och 2% i kortavgifter så förstår jag varför man inte accepterar det.

Klart att det kan finnas andra anledningar, men jag tror att denna är den enklaste förklaringen!
 

David

Medlem
Tycker att det de senare åren varit färre snabbköp etc som kunnat/velat ladda. Istället har jag blivit hänvisad till tunnelbanestationerna.

Någon som laddat nyligen och har andra erfarenheter?
 

nota bene

Medlem
Laddade på matbutiken i Westfields shoppingcenter nyligen, samt på några 7-eleven. Dock ofta enkelt att göra på stationen, då man ju ändå passerar när man skall åka. Sällan någon kö, om man inte tvunget ska köpa på central eller liknande i rusningstid.
 
Toppen