Senaste nytt

Oceanien å lite Singapore -16/17

Peter65

Medlem
Loungerapport från Changi

Började med Qantas lounge för att sen gå vidare till grannen, dvs BA's lounge
image.jpeg


Självservering av bubbel
image.jpeg


God mat, framförallt räkorna med ångat ris som beställdes av servitör
image.jpeg


Många olika sorters vin, både rött och vitt samt bardisk för drinkar, kaffevarianter och fatöl samt att det finns popcorn där :)
Finns 4 matstationer, kall mat (kex, ost sallader) varm mat (kyckling, soppa etc), beställnings disk för andra varma maträtter och tillslut desserter (mer ost, kakor etc)
image.jpeg


Stor lounge, inte jättemycket folk just nu men lite högljutt, kan bero på att det inte är några textiler där vi sitter. Dusch, ja vad ska man säga, inte det bästa duschrummet jag har sett, dessutom är det lite tråkigt att få handduken i en plastpåse....

Slutsats: OK lounge

Mellanspel för att försöka hitta ett par skor och ett "lock" till nya paddan. Gick inte bra är ju dyrare här än hemma...

Men tuppen finns här också ;)


image.jpeg

Ingen självservering av bubbel, men säger man till kommer den fort, men godare här :p vet tyvärr inte vilket märke

Finns lite mat, tog kyckling med sataysås, mycket gott!

Lagom storlek på lounge, inte jättemycket folk nu, kan kanske bli fler då Sydney-planet precis har landat och ska oxå vidare till London. 2 avgångar med 20 min mellanrum, B777-300 och A380, båda planen helt fulla :rolleyes:
Väldigt tyst och skönt här och inte mycket spring, personal bra
Nu 25 min efter det jag skrev om inte mycket folk, nu börjar det bli skapligt fullt och Wifi blev lite segt....

Finns en skapligt mycket alkohol och vin att välja på

Slutsats: Väldigt bra lounge, nästan så den ligger över First lounge på Heathrow

Nästa rapport kommer nog från London om vi inte kommer att ha en väldigt tajt connection.

PS det har tagit lååååång tid att la ut bilder, hinner inte mer nu då vi måste gå till gate, sorry :( Resterande kommer förhoppningsvis i London
 

Peter65

Medlem
Singapore - London Heathrow
BA012 A380-800 (G-XLED)
23.15 - 05.15+1
53A+53B

Lämnade loungen 22:20 för att gå till gaten och göra en annan sak, på boardingkortet stod "gate close 22.45" och när vi gick stod det "gate open" och det hade inte varit något utrop i loungen.
Loungepersonalen sa att det tog max 8-10 minuter att gå till gate C26. Visst det tog 8 minuter att komma längst ut i C-piren, MEN det är en trippelgate C25, C26 och C19 (tror jag det var). När vi kom till ändan av rullbandet var det en mega kö, var en A380 (vår) till London och en A380 (Emirates) till Melbourne, vår gick 25 min före men alla skulle in i gaten. Att hitta en priority-skylt gick inte, såg den när vi var framme vid ingången. Ingen personal sa, före security att vi skulle gå före alla andra, utan det gjorde någon som skulle till Melbourne. Efter security var det "snabba på, snabba på", vi var inte sist men väldigt sena på planet, gillar inte det vill ha skapligt med gott om tid och fixa till min plats.
Detta är ju egentligen inte BA's fel utan Changi's logistik, hur tänker man egentligen med 2 st A380 i en skapligt trång trippelgate?
image.jpeg


Fågeln
image.jpeg


Vi kom faktiskt iväg 5 min efter tidtabell, trots köandet.

Preflight-drink blev Champagne, topp-upp hanns inte med pga det jag skrev tidigare.

Predinner-drink blev Kir Royal eller egentligen 2 då den första hamnade på mattan, man ska inte göra för mycket samtidigt... :confused:
image.jpeg


Denna gång blev det inte drinkvagn utan vår värdinna frågade 2 platser varje gång om val och kom ut med glaset snabbt. Därefter middagsbeställning.

Har flugit A380 ett antal gånger, men kan inte sluta bli förvånad hur tyst det är jämfört med andra "gamla generationens" plan (har inte kunnat testa A350 eller B787 ännu :oops: )

Menyn för middagen är:
STARTERS:
^ Salmon tartare with horseradish créme fraiche
^ Vegetarian Niscoise with olive tapenade
^ As an alternative to butter, olive oil is availble upon request.

SALAD
^ Fresh seasonal salad served with vinaigrette

MAIN
^ Moroccan-spiced chicken breast with roasted sweet potato, aubergine and coutgette
^ Seared seabass with red pepper sauce, creamy polenta and vegetables
^ Gnochi with cherry tomato and Caciocavallo sauce
^ Chilled main course salad of grilled kring prawn, papaya and Thai chilli dressing

DESSERT
^ Tipsy cake with caramelised pineapple and vanilla cream
^ Roquefort and Brie cheese served with crackers
^ A selection of whole fresh fruit
^ Tea, coffee and chocolates

Mitt val blev;
Lax, seabass samt osten, de två första med champagne (Castelnau Brut Reserve NV) och osten med portvin (Warre's LBV Port 2009)

Laxtartar - mycket god
image.jpeg


Fisken - ok
image.jpeg


Pastan -inte min, men den var god
image.jpeg


Osten - alldeles för kall
image.jpeg


Tur att middags-servicen tog längre tid, somnade inte mitt i en film o_O
Jag tyckte att vår kabin var väldigt varm och trodde inte jag skulle fixa att somna..... men somnade väldigt fort sov gott och länge, tror det blev närmare 7 timmar.

Frukostmeny är:
STARTERS
^ Chilled fruit juice
^ An energising fruit smoothie
^ Fresh seasonal fruit
^ Bircher muesli with strawberry

BAKERY
^ A selection of warm breads and breakfast pastries
^ Marmelad is availble upon request

MAIN
^ Omelette with pork sausage, back bacon, Lyonnaise potatoes and roasted tomato
^ Mushroom and Cheddar omelette with sauteed potato, spinach and cherry tomato
^ Continentel breakfast featuring beef pastrami, gammon ham, Camenbert and aged Cheddar
^ Scrambeld eggs, bacon, Cheddar and tomato chutney on ciabatta bread

Blev inte mycket frukost, smoothie och frukt samt kaffe, men det räcker för mig.
image.jpeg


Så här ser den brittiska frukost
image.jpeg


Hela flighten har varit "smooth" och vi landar 15-20 min före tidtabell. Crew'n var bra, kanske lite "uppstyltad" men korrekt.

En sak som slog mig nu är att vi har inte blivit namntilltalade, alltså Mr P, mer än vid ett tillfälle och det var första longhaul, LHR-SIN. Heller ingen uppmärksamhet att vi har guldkort.
image.jpeg


Inte mycket mer att säga om denna flygning mer än att kapten sa att det är hyfsat väder i London, ingen snö och 5-6 gr varmt

Blir nån timma i Galleries First innan sista benet till GBG
image.jpeg
 

Peter65

Medlem
London Heathrow - Göteborg
BA790 A320-200 (G-MIDS)
07.40 - 10.35
02A+02C

Fullständigt fullt i ekonomi så när på ett par säten, framför gardinen 8 av 12.
Redan i gaten, i priorty-kön, fick vi en gul tag på det som skulle ligga under sätet, får inte ligga i hyllan. Dessutom fick åtminstone 1 pax i priorty-kön checka in rull-handbagage-väskan. De sa oxå att det är MAX 2 handbagage INKL det in har köpt på flygplatsen. Jag tycker det är väldigt bra att de är hårda på antalet handbagage i stället för vikten.
Boardingen tog skapligt lång tid, 20 min, och hörde fler gånger "oj vad fullt och det är väldigt fullt på hyllorna". Vi fick ta en väska från en annan pax under vårt säte.

BA borde sätta in ett större plan, förvisso går det en A321 ibland, men tror även den är för liten ibland, eller att utöka till en 4de avgång.

På denna flight blev vi ordentligt uppmärksammade, både i gaten och på planet.
Vid biljett-scanning fick man ett namn-tilltal och välkomnade. Vi fick beställa frukost först och blev namn-tilltalade. Även om detta "bara" är en intra-europa flight så känns crew'n bättre och pratsamma än på förra flighten.

Blev en kall frukost, helt ok tycker jag. Fanns även en varm English Breakfast men hoppade den.
image.jpeg


Ja, Champagne till frukost är helt OK, vi kör Singapore tid ännu ;)
image.jpeg


Blev en andra flaska oxå, de 2 CC i främre galley't tyckte vi skulle hålla kvar i "holiday-mode" resten av dagen, trevlig uppmaning :cool:

Lite skakig flygning över Jylland, trots bra sikt. Sällan man ser Danmark uppifrån (mer än på väderkartan), lite häftigt att se att det är så mycket vatten insprängt i landet.
Detsamma gäller ju Skagerack, inflygning söder ifrån över Onsala halvön.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Bagage-rapport; funkar det med prio-bagage i Göteborg?
Jo skapligt bra, väskorna kom nr 9 och 16.

Nu tillbaka i ett kallt Sverige och en kall lägenhet, dax att sätta på golvvärme, routern, elda i kamin och tvätta samt komma tillbaka i verkligheten :eek: finns visst räkningar att betala också :rolleyes:

Men nu börjar nästa reseprojekt, både kommande påsk- och vinterresa.
Påsken blir nog Tokyo och Hong Kong, väntar och hoppas att rean på BA kommer tillstånd snart, är inte lätt att hitta award biljetter så nära på.

Kommande jul- och nyårsresa blir troligen NZ och Australien igen, konstigt *lol*, med award biljetter, borde släppas om någon månad. Kan kanske behöva ha lite hjälp o_O återkommer om det i så fall.

Till sist, tack alla som har följt med, gillat och kommenterat :):):)
/Peter
 

Johanna

Medlem
Tack för ett trevligt reportage.

Jag tycker jag kan vara tålmodig men vet inte om jag hade tyckt att det var ok med att ha andras bagage under stolen framför mig?
 

Peter65

Medlem
Tack för ett trevligt reportage.

Jag tycker jag kan vara tålmodig men vet inte om jag hade tyckt att det var ok med att ha andras bagage under stolen framför mig?

Håller med dig, men i detta fallet var det en BA-pilot som skulle till Göteborg och jag hade inget under stolen ;)
 
Toppen