Senaste nytt

Ocean park Hong Kong !

DanielKif

Medlem
Det är som sagt mer ett Zoo än ett nöjesfält. När jag var där i maj förra året ösregnade det.
Några attraktioner var inte igång på grund av vindarna med.
Ska leta upp lite fler bilder om en stund.
 

Attachments

  • IMG_3569.JPG
    IMG_3569.JPG
    121,3 KB · Visningar: 189
  • IMG_3597.JPG
    IMG_3597.JPG
    59,7 KB · Visningar: 164
  • IMG_3603.JPG
    IMG_3603.JPG
    93,2 KB · Visningar: 184
  • IMG_3650.JPG
    IMG_3650.JPG
    158,9 KB · Visningar: 176

Maja

Medlem
Vi gillade också Ocean Park. Var där för nästa exakt ett år sedan med vår då snart 7-åriga dotter. Vi åkte inga åkattraktioner, men tittade på djuren och vandrade runt. Det vi upplevde som jobbigt/störande var den höga musiken som var på i hela parken. Matutbudet var något begränsat upplevde vi det. Blev Mc Donald's vill jag minnas. Tog bussen dit (t-banan gick inte när vi var där för 1 år sedan). Biljetter köpes enkelt via t.ex. Klook.com
 

Abbs

Medlem
Ja musiken är intressant. Film, spel och TV-serie musik ljuder högt ur högtalarna. Tror jag hörde intro till Battlefield och Doctor Who Theme ett dussintal gånger över en dag.
 
Har ingen ambition att göra ett live reportage, men sitter just nu i min ensamhet och tänkte dela med mig av mina omedelbara intryck.

- Linbanan upp är betydligt längre än vad man tror. När man tror att man nästan är framme så har man lika lång väg kvar.

- Pingvinhägnaden var stängd för underhåll. Besökte sälar och valrossar i byggnaden bredvid. Valrossarna var imponerande. Att man kan komma ner och se dem under vattnet var ganska häftigt. Kan dock inte låta bli att tycka lite synd om dem ändå.

- Har precis ätit den dyraste lunchen någonsin med min familj. För sex personer betalade jag 1265 Hongkong dollar. Visserligen fick vi stora portioner, men det gjorde ju bara att man retade sig ännu mer när man inte orkade äta upp dem. Maten var inte något speciellt, laxfilé med ris och grönsaker, spaghetti med tomatsås och seafood samt indisk vegetarisk curry med ris.

Man hade dessutom mage att säga åt oss att vi var tvungna att flytta på oss för att vi åt medhavda doghnuts. Då fick de minsann veta av min hustru att betalar vi nästan 1300 dollar för lunch då sitter vi var vi vill och äter dessa. Då blev de tysta.

Återkommer med mer info ikväll.
 

RobHK

Medlem
ResenärenLars: Jag har bott i Hongkong rätt många år nu, men har faktiskt aldrig besökt OceanPark.

Du glömde säga om linbanan var rolig/värd att ta..

Kring lunch för 1265 HKD för 6 pers.. 210 HKD per person, jag lever uppenbarligen i en lite annan värld, men är det verkligen så farligt på en turistattraktion när du trots allt också åt rätt schysta grejer? Laxfilé är inte direkt staple-food i Hongkong, utan anses nog ungefär lika lyxigt som att äta en bit OK stek. Att köpa en bit laxfile i Hongkong i matbutik kostar kanske dubbelt så mycket som i Sverige. Om man tar Sverige på liknande platser, en lunch på Grönan är inte direkt gratis, om jag åker finlandsbåt tar dom 190 SEK för en stor räksmörgås etc etc..

Nivån av din upprördhet för att ha betalat 210 HKD per person för en lunch verkar ju helt ur proportion, men som sagt kan vara jag som har en skruvad världsbild (finans-svin).
 

DanielKif

Medlem
Linbanan är definitivt värd att åka. Det kostar ju inget, endast tiden det tar att stå i kö. Jag åkte uppifrån nöjesparkdelen ner till djurparksdelen.
 
ResenärenLars: Jag har bott i Hongkong rätt många år nu, men har faktiskt aldrig besökt OceanPark.

Du glömde säga om linbanan var rolig/värd att ta..

Kring lunch för 1265 HKD för 6 pers.. 210 HKD per person, jag lever uppenbarligen i en lite annan värld, men är det verkligen så farligt på en turistattraktion när du trots allt också åt rätt schysta grejer? Laxfilé är inte direkt staple-food i Hongkong, utan anses nog ungefär lika lyxigt som att äta en bit OK stek. Att köpa en bit laxfile i Hongkong i matbutik kostar kanske dubbelt så mycket som i Sverige. Om man tar Sverige på liknande platser, en lunch på Grönan är inte direkt gratis, om jag åker finlandsbåt tar dom 190 SEK för en stor räksmörgås etc etc..

Nivån av din upprördhet för att ha betalat 210 HKD per person för en lunch verkar ju helt ur proportion, men som sagt kan vara jag som har en skruvad världsbild (finans-svin).

Nja, jag gjorde ju inte anspråk på att vara komplett i min bedömning, enbart spontana tankar.

När det gäller maten så var jag ganska upprörd när jag skrev, vilket troligen lyste igenom. Det var inte i första hand priset som gjorde mig upprörd då jag redan innan visste att det skulle vara dyrt. Det som gjorde mig mest upprörd var att vi ombads att flytta när vi plockade fram våra medhavda doughnuts. En var hade vi köpt som konsumerades på några minuter. Dessutom drack vi drycker till som vi köpt i restaurangen.

Sedan måste jag dock säga att maten var i dyraste laget. Det låter kanske finare än vad det var. Visst, laxen var kanske det enda som möjligen kunde vara värd sitt pris, men spaghetti med tomatsås och några musslor för 185 dollar. Eller indisk vegetarisk curry för 188 dollar. Jag har ätit samma indiska maträtt flera gånger tidigare i Hongkong för mindre än halva det priset.

Serveringen var för övrigt som i en vanlig svensk skolmatsal på 80-talet då man ställde sig i kö med sin bricka och på andra sidan disken stod "mattanten" och slevade upp. Och vid närmare eftertanke, nej, inte heller laxen var värd sitt pris.

Huruvida du har en skruvad världsbild eller ej, det kan inte jag svara på. Det är väl inte omöjligt att vi lever olika liv och ser världen på olika sätt och det betyder ju inte att din sanning är mer eller mindre rätt än min sanning.

En mer komplett berättelse om dagen kommer senare i kväll (HK tid). Nu ska jag till Indonesien kvarteren och äta kvällsmat. Garanterat bättre priser. ;) :p :)
 
Mat: Det finns donken längst upp vid pariserhjulet. Kön där var lång, och gick långsamt, så det kan vara bra att avdela en person som köper mat. Det finns bord att sitta vid i närheten, men inte i direkt anslutning.

Delfinshowen var rolig, och ger ett tillfälle att vila fötterna.
 
Jaha, då får vi se vad jag kan knåpa ihop för någonting.

Jag hade önskat att vi skulle vara på plats kl. 10:00 när portarna öppnades. Men, som vanligt när man har hela familjen med sig så är tider och planering en imaginär som blir föremål för överpröving och omplanering hela tiden.

Att vi då lyckades komma in kl 10:30 får man se som en bedrift i sig. Första instansen vid entrén var en kontroll av alla väskor och påsar som man eventuellt hade med sig. Att bära saker i vanliga plastpåsar var inte tillåtet. Därefter kom vi till biljettkontrollen. Vi hade förköpt våra biljetter på nätet för att åtminstone eliminera det eventuella köandet.

Vi kom dit idag, torsdag, och det var inte särskilt mycket folk alls, så i det perspektivet var förköpet onödigt, men det kändes ändå ganska bra att ha det gjort.

Vi hade blivit rekommenderade att besöka parken av ett par kollegor till mig och de hade samtidigt gett oss rådet att vi först skulle ta oss upp på toppen och sedan arbeta oss genom parken därifrån.

Det visade sig vara ett bra råd, dock så hade vi inte behövt vara där så väldigt tidigt då attraktionerna på toppen inte öppnade förrän kl 11.

För att ta sig till och från toppen så finns det två alternativ, att åka linbana eller att åka ett tåg som går i en tunnel genom berget. Vi valde att åka linbanan upp. Min hustru, som känner visst obehag för höjder, var dock lite tveksam men efter att vi beskådat och begrundat linbanan ett tag så kom vi fram att den var ju inte så lång så det skulle ”vi” klara av.

När det sedan visade sig att linbanan var betydligt längre än vad vi trott så blev det lite jobbigt. Jag, som inte har några större problem med höjder tycker att linbanan är ett trevligt alternativ. Tyvärr var det lite för dålig sikt idag för att vi skulle kunna se riktigt långt. Om det är så att någon, likt min hustru, har lite större obehag för höjder men ändå stålsätter sig, så kan det vara bra att veta att linbanan är dubbelt så lång som man tror att den är.

Hela Ocean Park är en blandning av nöjesfält och djurpark. Uppe på toppen skulle jag vilja påstå att det är nöjesfältet som dominerar. Vad jag minns så finns det fyra berg-o-dal banor varav två var stängda. En liknande attraktion som ”Kållerado” på Liseberg samt en annan forsränning liknande Lisebergs ”Flume ride” finns också där. ”Flume riden” var dock också stängd. Pariserhjul, slänggungor och lite annat finns också.

På djurfronten så finns det en ”regnskogsbyggnad” kring vilken ”Kållerado” kretsar. Där inne kunde man se små apor, spindlar, ormar, fåglar mm samt världens största gnagare Kapybara.

I nästa djuravdelning med polardjur så var det stängt både hos fjällrävar och pingviner. Vi kunde dock få tillträde till det stora ”badhuset” som inhyser sälar och, det coolaste av allt, valrossar. Jag nämnde detta tidigare och jag tycker att detta var en av dagens höjdpunkter. Jag har aldrig tidigare kunnat se en valross på så nära håll, både ovan ytan och under vattnet. Det var imponerande.

Nästa avdelning kallades "Marine world". Trots namnet så var det mest åkattraktioner. Vi kollade in en ”utställning” med levande maneter av olika slag. Detta var ganska vackert och på det sätt som detta presenterades så var det nästan som levande lavalampor. Men, särskilt djurvänligt tycker jag inte att det var. Ja, jag vet, maneter är kanske inte det mest intelligenta djuret, men ändå.

Hajakvariet var väl ok, men om man har varit på liknande akvarier tidigare så såg man ingenting nytt. Sedan så finns ju så klart delfinshowen. En delfinshow är en delfinshow och de är ganska trevliga att titta på. Samtidigt så skiljer den sig inte så mycket från andra liknande shower.

Akvariet med kinesisk stör gick jag aldrig in i, jag orkade inte. Det kanske var dagens misstag.

När vi var klara på toppen skulle vi ta oss ner igen för att fortsätta med attraktionerna nedanför berget. Vi bestämde oss den här gången för att testa tåget.

Tåget gjorde sitt jobb. Snabbt och effektivt kom man ner till den lägre delen av parken och personer med anlag för höjdrädsla har inget att frukta här. Man ser ingenting ut då tåget rullar i en tunnel. Ett mycket tråkigt alternativ, men bra att det finns.

Även bottenplanet är indelat i avdelningar. ”Whiskers harbour” var en av dessa. Det verkade vara en lekplats/tivoli för mindre barn så dit gick vi aldrig.

Nästa avdelning var ”Amazing Asian Animals”. Här hittar vi det som vi sett mest fram emot på hela dagen, utställningen med Jättepanda och Röd panda. Dessa pandor verkar vara ganska lata djur som när det inte äter, helst vill sova. När vi kom in i hägnet första gången låg alla 3 röda pandor och sov, dolda bakom grenar så det var svårt att få några riktigt bra bilder. Av de två jättepandor som finns i parken så var bara den ene inne i sitt hägn vid denna tid och han sov, precis som den röda kollegan. Vi fick inga jättebra bilder, men ändå något.

Precis i anslutning till pandorna så kommer man till något som heter Goldfish Treasures. Detta är en utställning med olika typer av guldfiskar. De presenterades i dammar och i akvarier i olika utföranden. På det sätt man gjorde detta blev det ganska estetiskt vackert, något som jag hade kunnat tänka mig att ha hemma. Mest fascinerande var dock alla möjliga, och omöjliga sorters fiskar som finns.

Därefter gick vi till det stora akvariet i hopp om att kunna få se lite liv och rörelse där också, och det fick vi ju. Detta akvarium var ett riktigt stort sådant med glasväggar på lite olika ställen så att man som åskådare skulle kunna iaktta djurlivet från lite olika vinklar under vattnet.

På sina håll ganska fint och så, men inte unikt jämfört med andra liknande anläggningar.

Efter detta akvariebesök tänkte vi pröva lyckan igen hos pandorna, innan det var dags att gå hem. Den här gången hade vi lite bättre tur. De röda pandorna hade vaknat så vi fick några ganska bra bilder dem. Även hos jättepandan hade vissa förändringar skett. Honan, som inte hade synts till alls vid vårt första besök var nu insläppt i sitt hägn, där hon hade lagt sig för att sova. Inga fantastiska bilder där heller, men ändå några ganska ok.

Den jättepanda som vi sett vid första besöket var nu instängd i sin bur där han satt och åt mat och slappade. Samtidigt passade skötarna på att rengöra utomhushägnet. När de var klara med detta öppnade de åter upp buren för att släppa in honom. ”Nu!”, tänkte vi. ”Nu får vi bra bilder.” Men, den gode pandan hade inte ätit färdigt ännu, tyckte han, så han vände ryggen mot oss och fortsatte att äta. Vi fick några bilder i profil när han satt i buröppningen och tuggade. Han kom aldrig riktigt ut ur buren så länge jag stod där och väntade, vilket jag gjorde i ungefär 25 minuter. Jag gav upp efter knappt en halvtimme och precis efter att jag hade gått, vad tror ni hände då? Jo, herr Panda behagade kliva ur sin bur och ofrivilligt posera för sugna fotografer. Jag fick således ingen riktigt bra bild på jättepandan, men som tur är så har jag tålmodiga barn som väntade något längre än jag och därför lyckades få några ganska bra bilder.

Efter detta tog vi oss ut genom utgången och bort mot tunnelbanan. Så var denna dag slut.

Jag har medvetet valt att inte skriva mer om maten då jag ganska tydligt redovisat det i ett tidigare inlägg. Jag kan dock tillägga att det finns flera ställen att äta på än The Bayview Restaurant som vi åt på. Det mesta av det jag såg var dock snabbmat, och inte heller det särskilt billigt.

Slutsats:

Tyvärr så har jag varit på flera olika djurparker, akvarium och nöjesparker tidigare så jag kan inte säga att jag blev särskilt imponerad. De tre saker som jag tar med mig, som jag verkligen fascinerades av var valrossarna, pandorna och… Hmmm… Det är inte helt lätt att hitta en tredje sak. Men, det som trots allt sticker ut för mig och var lite nytt var guldfisk utställningen.

Så, valrossarna, för att man faktiskt kunde komma ganska nära dem, både på ytan och under vattnet och kunde fascineras av vilka fantastiska djur de är.

Pandorna, för att de är speciella. Sävliga, gosiga och ovanliga.

Guldfiskarna, för att det fanns så många olika sorter med så märkliga men också vackra utseenden att jag blev både överraskad och imponerad.

Är dessa tre saker tillräckliga för att rekommendera ett besök? Ja, kanske. Jag är glad att jag har upplevt dem. Skulle jag åka dit igen? Njae, det är nog tveksamt.

En annan bra sak var inträdet. Till skillnad från matpriserna så tycker jag att priset på inträdesbiljetten är mycket bra. Och ALLT ingår. Alla djurbesök och åkattraktioner ingår i priset och man slipper krångla med åkband och annat. Ett stort plus.

Nedan kommer lite bilder från dagen.

20170223_105927.jpg

Kärlekskranka papegojor.

20170223_142618.jpg

Karta över parken.

20170223_153047.jpg

En lat jättepanda.

20170223_154322.jpg

Snacka om att ha påsar under ögonen. Den här guldfisken tycker nog att det är snyggt. (bilden är upp och ner, har försökt vända den flera gånger utan resultat)

20170223_164224.jpg

En nyvaken röd panda.

20170223_165556.jpg

Den retliga pandahanen sittandes i buröppningen.
 
Toppen