Senaste nytt

Observerat ombord på SK1553 120127

Bryant

Medlem
Jag håller med er om att man bör kunna lyfta sin egen väska. Men med hänsyn till hennes ålder och storlek så tycker jag att personalen kunde ha hjälp till.
 
Det kan finnas en massa orsaker till att damen inte kan lyfta sin väska även om den inte är tung.
Hon kan t.ex. nyligen vara opererad, vara reumatisk, problem med balansen m.m. m.m.
 

Roger J

Medlem
Om det var så tomt i Business och Economy Extra kunde hon kanske lagt väskan på golvet i rad 2? Personalen borde verkligen assistera henne. Med ett leende.
 

agehall

Medlem
Det kan finnas en massa orsaker till att damen inte kan lyfta sin väska även om den inte är tung.
Hon kan t.ex. nyligen vara opererad, vara reumatisk, problem med balansen m.m. m.m.

Javisst! Och alla är också bra anledningar till varför man inte ska släpa in en massa saker i kabinen till att börja med utan istället checka in det.
 

elis

Medlem
Det handlar ju inte om man "kan" lyfta 8 kg bagage eller inte. Det är ju snarare en fråga om vilka förväntningar man har på business class. Det är trots allt en biljett som kostar ca 10 tkr.

Med ett resonnemang som går ut på om man "kan" själv eller inte är det lätt att bagatellisera det mesta:
* Man "kan" ju klara sig utan champagne i business
* Man "kan" ju klara sig utan ett leende från kabinpersonalen
* Man "kan" ju hämta sin egen mat, varför måste någon servera?

Detta är ett serviceyrke som vilket annat, och kostar det så ska det också smaka.
 

Ubbe

Medlem
Man undrar om damen bad om hjälp. Gjorde hon det kan jag eventuellt tycka att de kunde hjälpt till på något sätt, men annars så är det rätt.
Kanske missar pointsen här men vad gjorde trådskaparen? Jag är uppfostrad med att man som man ska hjälpa kvinnor i nöd. Detta gäller speciellt äldre damer. Handlar om att visa respekt och någorlunda hyfs. Jag reser mig för en kvinna på spårvagnen och erbjuder henne min plats om det inte finns andra lediga. Dvs vanlig hyfs och fason. Självklart försöker jag hjälpa en äldre dam som har svårt att få upp väskan i förvaringsfacket. Självklart öppnar jag dörren för en kvinna. Jag är ett svin på många andra sätt men normal uppfostran har jag fått och tagit till mig.
 

Bryant

Medlem
Trådskaparen satt inklämd på 6A och kunde inte hjälpa till. Inte ens du hade tryckt dig ut i gången för att hjälpa till..;)
 

Marcus01

Medlem
Det handlar ju inte om man "kan" lyfta 8 kg bagage eller inte. Det är ju snarare en fråga om vilka förväntningar man har på business class. Det är trots allt en biljett som kostar ca 10 tkr.

Med ett resonnemang som går ut på om man "kan" själv eller inte är det lätt att bagatellisera det mesta:
* Man "kan" ju klara sig utan champagne i business
* Man "kan" ju klara sig utan ett leende från kabinpersonalen
* Man "kan" ju hämta sin egen mat, varför måste någon servera?

Detta är ett serviceyrke som vilket annat, och kostar det så ska det också smaka.

Nope, det är inte ett serviceyrke som vilket annat. Ska man vara krass så är servicedelen en sekundär uppgift för kabinpersonalen. De är i första hand ombord för att ansvara för säkerheten och i andra hand arbete med service. Att damen i fråga inte själv kan få upp sitt bagage pekar ju onekligen på att det är olämpligt att ha i hatthyllan, av flera orsaker.
 
Toppen