Observerat ombord på SK1553 120127

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Bryant, 27 Januari 2012.

1. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Satt ombord ett halvfullt flygplan mellan ARN-AMS. Det är en pax i C och en i Y+. Damen i C sitter på rad 1A och blir tillsagd att lägga upp sin väska vilket gör direkt. Dock så är väskan för tung för henne att lyfta över huvudet. Bredvid henne står 2 flygvärdinnor och tittar på utan att erbjuda att hjälpa till. Damen försöker några gånger till att få upp väskan men utan att lyckas. Nu rycker en av flygvärdinnorna in. Hon öppnar luckan till bagagehyllan på andra sidan gången och ber damen prova där istället. Efter lite meck får hon upp väskan, flygvärdinnorna tittar på. När damen satt sig ner blir hon tillsagd att även lägga upp handväskan, vilket hon gör medan värdinnorna går därifrån. Jag tycker att beteendet från personalen var aningen märkligt. Jag betalade 450:- för min biljett och räknar med att bli transporterad. Misstänker att hon på 1A betalat aningen mer för sin. Iofs står det ingenstans att hjälp med bagage ingår däremot får man en varm frukost ;).

2. kristofergustafsson

kristofergustafsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det några svenska arbetsmiljöregler som förbjuder tunga lyft?

3. twiggs

twiggs Medlem

Otroligt kasst beteende av kabinpersonalen! :mad:

4. Lukas2

Lukas2 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kör inte endel bolag att man ska typ kunna lyfta sin väska över huvudet själv? Sen vet jag inte ifall SAS har som policy att personalen inte ska lyfta väskor att spara lite ryggar...

5. Jag misstänker det.

6. Patrik

Patrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har för mig att det står någonstans att flygvärdinnorna inte hjälper till att lyfta bagage.

F.ö. är jag kärringen emot strömmen och undrar om hon följde handbagagereglerna om hon knappt orkade lyfta väskan över huvudet... :eek:

2 personer gillar detta.
  7. seat56f

seat56f Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    If you can't stow it, don't tow it?

1 person likes this.
  8. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    Egentligen inte konstigt. Flera bolag har regler och bestämmelser (ofta från facken...) som inte tillåter lyft av passagerares kabin väskor. Ytterkläder och handväskor går bra. Tyngre saker = nej p.g.a. av skaderisk bl.a.

9. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Det är väl max 8 kg om jag minns rätt. 8 kg borde väl inte räknas som ett särskilt tungt lyft men om en normalfrisk kvinna inte klarar av väskan väger den nog mer än 8 kg.

10. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    8 kg stämmer bra. http://www.sas.se/allt-om-resan/Bagage/Handbagage/

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!