Senaste nytt

Oartigt med infant i business?

Crater

Medlem
För mig är det en självklarhet att resenärer ska kunna välja hur man vill flyga, det ska inte medresenärernas åsikt styra.
Nu kanske jag kastar bensin på brasan men
samtidigt skulle det kunna vara en försäljnings ide att endast personer över 20 år får flyga med oss.
Var det inte något bolag som försökte med det?
 
Hur kommer nattklubbar undan med åldersgräns då?
Finns ganska många undantag gällande just åldersdelen i diskrimineringslagen för att ålder i många fall begränsar rättigheter/skyldigheter i andra lagar/förordningar/föreskrifter. T ex alkoholservering, där jag antar att nattklubbarna har sitt kryphål.
 

Hachans

Medlem
Jag har inga problem med en longhaul i Business, Plus eller Eko där det inte är lugnt precis hela tiden. Bara i med propparna, eller på med lurar och film. Vad jag däremot inte fixar är föräldrar som låter barnen göra hur de vill samtidigt som de själva tittar på film och äter löjrom.

Är det så att vi som oftast flyger premiumkabin har större rätt än de i ekonomi att ha en helt tyst kabin? Inte enligt mitt sätt att se det. Istället är det enligt mig precis som flera skribenter tagit upp, nämligen så att om du reser med litet barn så har du ett ansvar att göra ditt bästa för att flighten ska gå smidigt. Oavsett kabinklass.

För mig är det en självklarhet att resenärer ska kunna välja hur man vill flyga, det ska inte medresenärernas åsikt styra.

Nej men visst är det som du säger, man har inte större rätt att det är tyst i kabinen. Men det vore konstigt om man accepterar samma ljudnivå i business med 20 pax jämfört med eco med 200.

Och jag håller med dig om att andra resenärer inte har rätt att bestämma över ens resa, det ska man göra själv. Men gränsen går när man börjar inskränka på andras rättigheter.

Har man rätt att inskränka på någon annans lugna resa oavsett om det göra genom att dansa på borden, fälla bak stolen fram och tillbaka tusen gånger eller låta bebisen ligga och skrika utan åtgärd medan man vräker i sig löjrom? Nej, precis som i resten av samhället så sträcker sig de rättigheterna exakt så långt som tills man börjar inskränka på andras.

Så välj hur du flyger men när du tar dig fram på bekostnad av andra så har du gått för långt.
 

Jönsson

Medlem
Ibland undrar jag om det inte finns betydligt fler vuxna som stör och beter sig som spädbarn i business än vad det finns riktiga spädbarn som gör det. Någon full jäkel som inte kan hålla käft, är otrevlig mot kabinpersonalen eller som är allmänt störande. Det som de har gemensamt är väl att båda oftast somnar relativt snabbt.
 

Hachans

Medlem
Ibland undrar jag om det inte finns betydligt fler vuxna som stör och beter sig som spädbarn i business än vad det finns riktiga spädbarn som gör det. Någon full jäkel som inte kan hålla käft, är otrevlig mot kabinpersonalen eller som är allmänt störande. Det som de har gemensamt är väl att båda oftast somnar relativt snabbt.

Det går ju att ha två tankar i huvudet samtidigt.

Spädbarn som störtgråter - Störigt
Fulla affärsmän som är odrägliga - Störigt
Folk som envisas med att snacka i mobilen via VoIP - störigt

Bara för att man tycker en av de grejerna är störiga så innebär det ju inte att de andra två plötsligt blir helt okej.
 

Hafermann

Medlem
Nej men visst är det som du säger, man har inte större rätt att det är tyst i kabinen. Men det vore konstigt om man accepterar samma ljudnivå i business med 20 pax jämfört med eco med 200.

Och jag håller med dig om att andra resenärer inte har rätt att bestämma över ens resa, det ska man göra själv. Men gränsen går när man börjar inskränka på andras rättigheter.

Har man rätt att inskränka på någon annans lugna resa oavsett om det göra genom att dansa på borden, fälla bak stolen fram och tillbaka tusen gånger eller låta bebisen ligga och skrika utan åtgärd medan man vräker i sig löjrom? Nej, precis som i resten av samhället så sträcker sig de rättigheterna exakt så långt som tills man börjar inskränka på andras.

Så välj hur du flyger men när du tar dig fram på bekostnad av andra så har du gått för långt.

Precis samma värdegrund som jag pläderar för, bortsett från skillnaden biz/eko. Ljudnivåskillnad pga skillnad i antal (20/200) är ju något annat än rätt till uteslutande av barn (med familj) för att mam flyger C
 

Gus

Medlem
Hej,

Filar på tur till Cape i C med infant (18M vid det laget så kommer gå. Är generellt lugn - nu när barnet är 8)

Är man ett as om man åker C? Förstör folks nattsömn etc? Kollade runt lite här, känns som folk åker lite då och då med barn till tex USA.
Klart ni ska åka i C med bebisen! :)! Det enda som nånsin har stört mig på flighter i C är snarkande personer och alltför varmt i kabinen. Medan vår dotter var infant hann vi med 23 länder, de flesta i C. Det enda jag ångrar idag är att vi inte reste med henne ännu mer i C! Nu när hon fyllt två kostar hon som en vuxen i både poäng och skatter! Nu har vi precis fått barn nr två så nu ska vi maxa i ytterligare två år innan även han börjar kosta som en vuxen! :)
 

adamG

Medlem
Jag har fört samma resonemang med mig själv och våran 18 månaders. Kommit fram till att jag inte tänker sätta mig på någon form av longhaul flight med henne fören det går att föra något form av rimligt resonemang för henne. Just nu är hon en riktig liten argbigga och det är konflikt om ALLT som skall göras, vilket skulle innebära att resan helt enkelt inte skulle bli njutbar för oss.

Huruvida du är en rövhatt om du bokar in infant i C?... Nä, inte i min mening. Där emot är det upp till er föräldrarna att se till att barnet inom rimliga gränser inte stör andra passagerar, och vet man om att man har en riktig liten argbigga som i vårt fall kanske man skall fundera på saken. Jag tycker man bör ha respekt för att en del personer betalt ganska mycket pengar för platserna och att man kan "förstöra" deras upplevelse av det hela. Samtidigt kanske en del folk bör acceptera att det finns barn i denna värld.... :)
 
Toppen