Nytt transportmedel hopp för övergivna järnvägslinjer

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Palazzi, 12 Mars 2013.

  1. Att mindre järvägslinjer, runt om i världen, fått ge vika för biltrafiken är sedan länge ett faktum. Några av spåren har rivits upp, några har oanvända fått stå kvar medan några få lyckliga tillvaratagits av museiföreningar. Sedan några år har det brittiska företaget Parry People Mover försökt vända trenden.

    Parry People Mover är en kombination av en spårvagn och ett tåg, men drivs helt utan elmatning. Nu tänker ni säkert att bensindrivna /dieseldrivna funnits i evinnerlig tid, men "Parrys" lösning är betydligt mer raffinerad än så. Med hjälp av en förfinad variant av Nasas gamla uppfinning flywheel, och ett "friktionsfritt" järnvägshjul kan man driva fordonet, med plats för 100 personer, med hjälp av en vanlig 2.3-liters bensinmotor. Vid inbromsning genereras energi tillbaka till fordonet, vilket även kan generera tillräckligt med energi för lampor och eluttag ombord.

    [​IMG] Class 139 at Stourbridge Town by Matthew Black, on Flickr

    Idag finns bara en variant av fordonet, vilket är verksamt i England. Företaget planerar för att snart lansera en större version av sin Parry People Mover, och denna gång med traditionell boggier. Ett "rälsfarkost" med avsaknad av boggier betyder ofta att färden blir ganska skakig.

    Inköpskostnaden för en Parry People Mover är ca 1/10 av en vanlig spårvagn, och det behövs alltså ingen elektrifiering av järnvägen. Iprincip är det så simpelt som att man utför små renderingar på en gammal järnväg, och sedan är det bara att åka. I England diskuteras återöppnandet av en ny järnvägslinje till Sheffield med denna teknik. Den totala investeringen, inklusive simplare hållplatser, är ca 45miljoner kronor. Investeringen påstås vara en spottstyver jämfört med andra alternativ.

    På den korta sträcka där Parry People Mover redan intruducerats har intresset varit stort, och fordonet ofta fullsatt.

    Topphastigheten för People Mover är 60km/h och en timmes anvädning i den hastigheten förbrukar ca 10L 95-oktanig bensin. Enligt dagens bensinpris handlar det om 60mil för 150sek, fullsatt med 100resenärer. Utsläppen ska även vara så låga att man kan köre den inne i centrum.

    Länk till video där People Mover syns (0.33-1.54): Stourbridge - Great British Railway Journeys - YouTube
    Parrys Hemsida: Parry People Movers Ltd - Home page
    Projekt i Sheffield: Images show £5m Stourbridge to Brierley Hill rail plan (From Stourbridge News)
     
    Last edited: 12 Mars 2013
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×