Senaste nytt

Nytt servicekoncept i Club World - testat

johannesa

Medlem
Jag flög hem från Los Angeles till London i torsdags med BA280. Den flygs med en Boeing 787-9 i fyrklass-konfiguration, dvs First, Club World, World Traveller Plus och World Traveller. Jag satt på rad 7 i Club World, den lilla, främre Club World-kabinen.

Under flygningen testades det nya servicekonceptet för Club World som man tidigare i år började rulla ut på London-New York men som ännu inte är infört på andra långlinjer. Menyerna var (om man tittade noga) uppmärkta med trial och med på flygningen fanns personal som senare delade ut frågeformulär till vissa passagerare.

Till en början var det mesta sig likt. Det första jag noterade var att servisen var helt ny. Champagneglasen som användes till fördrinken var av en helt ny modell. Bättre och elegantare tyckte jag nog. Även menyerna var lite snyggare och större.

55EZNzzTRZ+DC1R1LNx64Q.jpg YUJcDj7jQwiRrJ+rJnHsYw.jpg ygcevFzeSVaBb8A6i8KdLQ.jpg RTO0oMRcRdC6Rev0gqzw%g.jpg Y8EmyYWBTp6GVb7f1vB3VQ.jpg 7HNwnYryQb+WElVPwvUPXg.jpg

Beställning av huvudrätt togs upp i samband med beställning av fördrink. Dessutom ombads jag fylla i ett frukostkort där jag kunde välja på att väckas till en full frukost ca 1 timme och 35 minuter innan ankomst, snabb frukost 50 minuter innan med kaffe och något från Club World Kitchen eller maximal sömn och väckning först 40 minuter innan ankomst med frukost i ankomstloungen. Jag känner mig själv och vet att jag aldrig kan sova när de väl tänder upp och börjar gå runt i kabinen så valde att bli väckt till frukost.

Till fördrinken fick jag prova på en nästa del av den nya servisen. Jag valde The Glenlivet som jag gillar och fick den serverad i ett fint glas med nötter i en skål bredvid, utburet direkt från galley på en liten bricka. Nötterna var inte varma men en betydligt godare och roligare blandning än den klassiska ljusbruna påsen man brukar få.

inQ8umTmTaCh2M59eBMtfA.jpg

Efter fördrinken kom brickan ut. Det är alltså fortfarande en bricka därunder men med ny duk och servett och ytterligare delar av den nya servisen. Bland annat en liten brödkorg i metall och nya salt och pepparkar i porslin.

R+A5H1cqRRCMWB85oEKFNQ.jpg

Förrätterna serveras sen från en speciell vagn. Ursäkta fotokvaliten men fick fota lite i smyg genom dividern för att inte göra min stolsgranne för nervös. På vagnen finns alla förrätter på display och dessutom ett vinställ och en ganska stor vinkylare för vitt vin och champagne.

fullsizeoutput_25b1.jpeg

Jag valde laxen som var utmärkt god faktiskt. Jag noterade att cateringen ser ut att komma från Do&Co. Jag tror inte att Club World fick sin mat därifrån tidigare men vågar inte svära på det.

pEpqyyrfTUW84Ndd%5Aq+A.jpg RUypcW7oQnW0ZMzUSFRFVQ.jpg

Till huvudrätt hade jag valt biff. Jag brukar ofta ångra mig när jag beställer biff, det är inte det lättaste att få till ombord, men den här var helt okej.

fullsizeoutput_25b2.jpeg

Efter middagen var det dags att sova. Enligt vad jag läst mig till så ingår en ny bäddmadrass och kudde i det nya servicekonceptet men det verkade inte ingå i testkörningen denna gång. Kan nog bli bra men jag undrar hur de ska få till bäddning etc. då det är trångt nog som det är. Speciellt i B787 där det inte finns något extra utrymme längs med fönstren som det gör både på A380 och åtminstone på övervåningen i B747.

Jag sov ändå helt okej och vaknade drygt 1 timme och 40 minuter innan ankomst. Frukosten serverades knappt 1.20 innan landning. Först en förrätt tillsammans med kaffe och smoothie. Jag hade gjort mina val redan på frukostkortet och fick hela brickan serverad direkt från galley. Notera de nya kaffekopparna som var riktigt fina. Bestickklämman känns igen men med en ny typ av servett.

XqlIwfWRSlWHiJM9hBaUkw.jpg

Sen kom den varma rätten in, jag hade beställt Full English. Helt okej men inget man skriver hem om.

7uynU7gMQX24PCjWiZkNAw.jpg

Ja, det var det hela. Den nya servisen var ett definitivt ett lyft och även maten kändes som om den låg på en snäppet högre nivå. Serveringen från den nya vagnen var betydligt trevligare än de gamla plåtvagnarna med brickor även om det blev lite ologiskt med vissa rätter som skulle förbeställas och andra som valdes från vagnen. Sammanfattningsvis ett lyft från nuvarande koncept och catering även om jag tillhör dem som tycker att BA på longhaul har en ganska väl fungerande meny som det är.

/johannes
 
Last edited:

nollbit

Medlem
Uppenbarligen ett steg i rätt riktning för Club World. Seatingen är fortfarande det som avskräcker mig

Det kanske är konstigt, men jag har aldrig förstått varför folk ogillar Club World. För mig är sömn det absolut viktigaste på long haul och för det är CW den bästa businessprodukt jag testat. I princip allt utrymme du får som passagerare används till sängen. Du behöver inte stoppa in fötterna i något litet hål, det är inga problem ligga på sidan osv. Med en bäddmadrass och ett bättre täcke kommer den vara optimal för sömn imho.

Men det kanske är just för att jag prioriterar sömn som jag gillar den. För mig är all bordsyta på exempelvis SAS nya stol bortkastad eftersom jag ändå inte kan använde den när jag sover.

Visst, det är öppet till gången om du har gångplats, men det är ändå relativt lätt att undvika.

EDIT: Emirates nya förstklass imponerar inte på mig heller eftersom man måste stoppa in fötterna under bordet för att sova. Ville jag sova i en stickkoj hade jag köpt en segelbåt.
 

Homer

Medlem
När de bytt ut sätena kanske man kan börja fundera på att flyga BA igen.
På en dagstur kan det ju gå an men vill man sova är det kanske marknadens just nu sämsta alternativ
 

AABack2ARN

Medlem
Klastrofobikänsla. Inget förvaringsutrymme. Man måste (i stort sett) alltid klättra över någon eller bli klättrad över. Smaken är som baken, men jag tycker inte om Club World. Men, ja, det finns sämre alternativ.
 

agehall

Medlem
Man måste (i stort sett) alltid klättra över någon eller bli klättrad över. Smaken är som baken, men jag tycker inte om Club World.
Jag har hitintills aldrig tvingats till detta. På något vänster lyckas jag alltid hitta en plats längst fram eller längst bak så att jag får fri gångaccess utan att någon annan klättrar över mig. Därför har jag aldrig upplevt detta som något problem. Jag har kanske haft tur här..
 
Toppen