Senaste nytt

Nytt samarbete mellan SAS och American Express?

Randy Marsh

Medlem
Förstår inte alls varför man skulle kunna använda biljetten på ett annat bolag, visst inom A* men ändå...
Som flera här redan påpekat så är det nästan helt omöjligt att hitta två awardplatser i C med SAS. Om man använder vouchern på *A får man förvisso betala bränsletillägg på ett par tusen, men det kan jag leva med.

Själv skulle jag välja exempelvis Lufthansa eller ANA i First till Tokyo över SAS Business, alla dagar i veckan. ;)
 
D

Deleted member 4971

Guest
För att SAS har så fruktansvärt få awardplatser...

Det må vara, något att jobba på alltså.

Som flera här redan påpekat så är det nästan helt omöjligt att hitta två awardplatser i C med SAS. Om man använder vouchern på *A får man förvisso betala bränsletillägg på ett par tusen, men det kan jag leva med.

Själv skulle jag välja exempelvis Lufthansa eller ANA i First till Tokyo över SAS Business, alla dagar i veckan. ;)

Givetvis, men det är väl fortfarande ett sammarbete mellan SAS och AMEX inte ANA eller Lufthansa ;)
 

Viking75

Medlem
Men även om det är ett "sammarbete" mellan SAS och Amex så fungerar det ju inte i praktiken. Många känner sig lite lurade. Har själv "brännt inne" 2 st 2-4-1 då jag inte haft lust att flyga Europa med familjen
 

Senator

Moderator
Det är troligtvis en ganska enkel förklaring till varför man inte kan åka Star bolagen med 2-for-1 från Sverige.. Om SAS EuroBonus bokar en plats på SAS sker nog en enkel finansiell transaktion, men av lite värde.

Om SAS EuroBonus bokar en plats med t.ex. Lufthansa behöver man betala Lufthansa för dessa platser. Från vad jag fick höra, ett par tusen kronor i C eller F.

AMEX i Sverige är helägda filial från UK. Jag tror helt enkelt att AMEX i Sverige inte är villiga (idag) att dela på SAS dubbla kostnad när man köper platser från andra bolag.

AMEX i Norge som det nämns tidigare, är en franchise. I detta fall är det DNB som äger denna för Norge. DNB verkar öppen för att dela på kostnaden med SAS.

Så det här är nog inte bara en SAS fråga, och jag kan förstå att SAS i Sverige (om marginalerna från AMEX inte är tillräckligt bra) inte får ihop en kalkyl att boka andra bolag till dubbla kostnaden..
 
D

Deleted member 4971

Guest
Men även om det är ett "sammarbete" mellan SAS och Amex så fungerar det ju inte i praktiken. Många känner sig lite lurade. Har själv "brännt inne" 2 st 2-4-1 då jag inte haft lust att flyga Europa med familjen

Lurad, för att du inte vill åka till Eu... Om du trots allt fått 2 st 2-4-1 betyder det nog att du haft kortet ett tag, varför inte säga upp och hoppa på ett annat program, lär ju inte vara en nyhet att det är som det är.
 

Holloman

Medlem
Nog för att det kräver lite planerande för att utnyttja 2-4-1 på långlinjerna men det är inte omöjligt. Jag har använt den två gånger i business till New York och en kollega bokade just 2 platser dit över Kristi Himmelfärd nästa år.

Pratade inte Martin för ett (rätt bra) tag sen om att det var saker på gång med 2-4-1 men att det tar tid att införa förändringarna? Kan det vara något sånt ändå?
 

Viking75

Medlem
Jadu SAS404, nu skrev jag ju att "många" känner sig lite lurade, Att jag själv inte använt 2-4-1 var snarare menat som ett exempel på att det inte passat mig att använda möjligheten då platstillgången inte varit bra. Vad får dig att tro att jag inte också är med i andra program?
 

Bryant

Medlem
Jag har lyckats med Chicago i C tre år i rad. Fast då har jag varit tvungen att boka ca 9 månader i förväg och hoppas på att jag faktiskt kan åka.

En gång i Ekonomi extra men uppgraderad till C på båda sträckorna.
 

Viking75

Medlem
Jag har också använt 2-4-1 longhaul men det är enligt mig fortfarande alldeles för få möjligheter till awardplatser som det ser ut nu.
 
Toppen