Senaste nytt

Nytt prissättningssystem SWISS

Swisser

Medlem
A380*G
Du skrev att "Swiss har inte bytt bokningssystem på länge. De använder axsRes men kommer byta till Altea så småningom, dock tror jag det kommer dröja minst ett år till dess."
Jag har ingen aning om olika bokningssystem, så om det vet något om skillnaden mellan dessa två bokningssystem och vilka bolag som använder dem, så vore jag tacksam för lite mer "kött på benen"!
 

Senator

Moderator
Swisser, kolla om det inte finns några trådar om detta härinne vid att söka.

Men enkelt så kan man säga att flygbranschen som alla andra går bort från egna system till standard system. Det är en delvis komplex värld av blandning av "Global Distribution Systems" (GDS) och flygbolagsspecfika system som krävs för att hålla reda på den egna verksamheten.

I Europa är Amadeus störst, både som leverantör till flygbolagen och som GDS.

Swiss har ett system som EDS en gång utvecklade som nu är en del av HP.

Skälet att t.ex. GDS finns är som mellanhavande mellan t.ex. resebyrå och reseleverantörer.

Amadeus Altea är systemet som t.ex SAS, Lufthansa, Finnair med även Norwegian använder.

Men sök härinne, det borde finnas en del information om detta.
 

Swisser

Medlem
Tack Senator!
Det räcker med infon du gav mig. Jag har alltid tyckt att det har varit mycket irriterande att man inte har kunnat följa upp sina Swiss bokningar i inloggat läge som M&M medlem. Det problemet borde ju försvinna när Swiss övergår till samma bokningssystem som Lufthansa "Amadeus Altea".
 

Senator

Moderator
Jag har löst det vid att som oftast boka mina Swiss resor via Lufthansa.com. Men, nu som Swiss.com har uppdaterat ett antal features finns det bara fördelen kvar med att se bokning på M&M eller Lufthansa.com. Nackdelen att göra det denna vägen är IrrOPS då inte alla som jobbar med Swiss kan läsa biljettdetaljerna på Lufthansas 220 biljett.

Jag vet inte om det finns en roadmap för Swiss att gå över till Amadeus. Har för mig att HP/EDS förlängde avtalet förra året. Jag ser inte länkningen mellan Swiss och M&M som ett större problem.
 
Toppen