Nytt prispressaralternativ mellan centrala Stockholm och Arlanda flygplats

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Jacob, 19 Februari 2014.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Transferia logga

    Det är knappast någon brist på alternativ om man vill resa mellan Stockholm City och Arlanda flygplats. Förutom de mer etablerade alternativen, Arlanda Express, Flygbussarna och taxi, startade SL och Pendeltåget upp trafik till Arlanda för något år sedan och nu i mars tillkommer ytterligare två alternativ. Den 1 mars startar Flygbussarna en ny linje…
     

    Se hela inlägget

  2. Anders Nilsson

    Anders Nilsson Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Saxat från Bussmagasinet.se:
    Hej!
    Intressant läsning, men det är ännu intressantare att titta på bakgrundsinformationer. Transferia Handelsbolag bedrivs av makerna ... , 30 resp. 29 år gamla. Båda bor på ... . Tidigare drev paret Singh Studios Handelsbolag som mediakonsulverksamhet. Singh Studios HB är avregistrerat för F-skatt 2012-12-27, bolaget är inte aktivt. Transferia HB registrerades 2014-02-11 för bara några dagar sedan. Extern firmatecknare är ... endast 25 år gammal och skriven på samma adress (OBS c/o!!).
    Stora frågetecknen är knyta till denna konstruktion. För att bolaget ska kunna betala Interbus för 42 avgånger från City till Arlanda och retur samt 6-7 avgånger till Skavsta och retur krävs det försiktigt räknat minst ca. 120 000 kr/dag. Man får undrar sig varifrån an sådan kapital ska komma, när makerna Singh inte har motsvarande inkomster. Dessvidare ska man veta att bologsvatalet är ingen offentlig handling, mycket kan gömmas i mörkret. I ett handelsbolag är bolagsmännen personligen ansvariga för företagets avtal och skulder. Finns det inget kapital i bolaget och inget privata finansiella resurser ligger Strömma resp. Interbuss illa ute.
    Man får hoppas att Interbuss kräver förskottsbetalning eller åtminstone betaltning varje dag efter utförd köruppdrag.
    Inget verkligen starkt och seriöst bolag anlitar väl ett före detta reklambyra som ligger så avsides och är out of business. Se bara Nettbuss som nu utvidga sin expresstrafik offentligt framför ögonen av konkurrenten SWEBUS som fick lägger ner sin Arlandalinje. Men får en liten flashback till Fly by coach hur de agerade och dess vd Leif Svensson som hade näringsförbud. Det här bäddar inte för någonting gott förmodar jag.
    Svar:
    Visst väcker det frågor – det gör det dessutom alltid med företag som inte har någon kontaktadress eller ens ett telefonnummer på sin hemsida. Enligt de affärsvillkor som företaget publicerat ingår man avtal med just handelsbolaget du nämner när man köper biljett, organisationsnummer ... . Enligt de uppgifter jag har registrerades dock Transferia HB som jag har registrerades företaget 2013-05-13 och fick samtidigt F-skattsedel och blev momsregistrerat.
    Men du väcker många relevanta frågor. Bland annt hur det kan komma sig att en 24-årig extern firmatecknare kan ha rätt att ensam teckna firman.
    En möjlighet är ju att Transferia HB egentligen är bulvan för helt andra aktörer…
     
  3. mmatsie

    mmatsie Medlem

    Ort:
    Stocksund
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter som ett lite märkligt upplägg, men man vet ju inte kan ju finnas stora privata tillgångar och drivna entreprenörer som tror stenhårt på idéen.

    Dock låter priserna i vart fall om de skall hålla på lång sikt som väl låga för att generera någon form av avkastning, flygbussarna brukar ju knappast konstant erbjuda full beläggning.
     
  4. Emil92

    Emil92 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    För en krona per biljett så lär man inte komma långt och 49 kr på bussen kan låta som ett bra pris men då gäller det att fylla bussen till max per avgång för att tjäna något på detta. Det är nog bättre om man har ett fast pris på 79-99 kr för att det ska låta bättre och det ska bli intressant om detta blir av och hur flygbussarna kommer att agera.
     
  5. spritfet

    spritfet Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Bäste kund,

    Transferia har idag beslutat att lägga ner de två planerade busslinjerna till
    Arlanda flygplats och Skavsta flygplats. Detta betyder att din bokade bussresa
    är inställd. Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter i samband med detta.
    Mer information om nedläggningen finns på vår hemsida.

    Alla kunders biljetter återbetalas omgående. Om du bokat genom en vanlig
    kreditkortsbetalning kan du redan nu se på ditt kontoutdrag att ingen betalning
    till Transferia längre finns. Om du betalat genom Paypal kan det dröja upp till
    tre bankdagar innan pengarna finns på ditt konto igen.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×