Palazzi
Medlem
Nu har Grönlands styre tillslut sagt JA till att öppna upp för konkurrens i det grönländska luftrummet. Under flera år har ansökningar rullat in, men avisats till förmån för Air Greenland, som är delägt av SAS.
Nu har dock ett bolag fått sin ansökan beviljad! Det handlar om ett bolag med namnet Greenland Express. Bolaget kommer använda Søndre Strømfjord (Kangerlussuaq) som bas, och alltså inte flyga till huvdstaden Nuuk, där Air Greenland dominerar. Av namnet kan antydas att det handlar om en lågprisprofil, och användandet av angiven flygplats pekar troligen på detsamma. (det finns dock ingen uppgift som helt bekräftar antagandet)
Bolaget flyger inte inrikes, utan siktar istället på att sammanbinda Europa och Kanada, med den grönländska kontinenten. I Europa blir det flygningar från Ålborg, Köpenhamn, London & Amsterdam, medan de Kanadensiska flygplatserna ännu inte är angivna.
Bolaget kommer leasa A320 som ska flygas med holländsk kapten och besättning (antar att det inte kryllar av piloter på Grönland).
EDIT: Det ska vara ett frågetecken i rubriken... Nu ser det lite ut som aftonbladet-journalistik
Nu har dock ett bolag fått sin ansökan beviljad! Det handlar om ett bolag med namnet Greenland Express. Bolaget kommer använda Søndre Strømfjord (Kangerlussuaq) som bas, och alltså inte flyga till huvdstaden Nuuk, där Air Greenland dominerar. Av namnet kan antydas att det handlar om en lågprisprofil, och användandet av angiven flygplats pekar troligen på detsamma. (det finns dock ingen uppgift som helt bekräftar antagandet)
Bolaget flyger inte inrikes, utan siktar istället på att sammanbinda Europa och Kanada, med den grönländska kontinenten. I Europa blir det flygningar från Ålborg, Köpenhamn, London & Amsterdam, medan de Kanadensiska flygplatserna ännu inte är angivna.
Bolaget kommer leasa A320 som ska flygas med holländsk kapten och besättning (antar att det inte kryllar av piloter på Grönland).
EDIT: Det ska vara ett frågetecken i rubriken... Nu ser det lite ut som aftonbladet-journalistik
Last edited: