Senaste nytt

Nytt flygbolag - Air Belgium

Voyageur

Medlem
Premium economy ser helt ok ut tycker jag. Men business hårdvaran kännetecknar föregående generationens modeller redan. Extra plus för att det verkar gå att sitta själv i business på vissa platser med tron säten. Men själva skärmen har man ju sett på Swiss och Finnair det senaste decenniet. För rätt pris ja, men ca 1900€ till hong kong är inte konkurrenskraftigt i mitt tycke för en produkt man inte vet vad den levererar....
 

Dr. Miles

Expert
Premium economy ser helt ok ut tycker jag. Men business hårdvaran kännetecknar föregående generationens modeller redan. Extra plus för att det verkar gå att sitta själv i business på vissa platser med tron säten. Men själva skärmen har man ju sett på Swiss och Finnair det senaste decenniet. För rätt pris ja, men ca 1900€ till hong kong är inte konkurrenskraftigt i mitt tycke för en produkt man inte vet vad den levererar....
Business class biljett till Hong Kong från Bryssel brukar att kosta runt 2.000 EUR och vid kampanj kostar det runt 1.500-1.700 EUR.
Med tanke på att det här är ett direktflyg så 1.900 EUR låter rimligt.
 

Voyageur

Medlem
Med ett dedikerat bolag ja. Att stirra sig blind på enbart siffran gör det inte rättvisa. Jag flyger hellre för summan med ett bolag som jag vet vad jag får på, samt inte minst poäng etc. I mitt tycke är det inte ett "bra" erbjudande som ett helt nytt bolag på en minst sagt etablerad och konkurrenskraftig marknad att från öppning inte kunna erbjuda lägre pris än konkurrenter. Som Belgare kanske de lyckas fånga en och en annan, men i ett globalt perspektiv i en minst sagt global industri, har jag svårt att se vad bolaget egentligen tillför
 

AABack2ARN

Medlem
Tyckte mig läsa i någon tidning att flygbolaget kommer satsa hårt på resor från Hong Kong till Europa.

Med tanke på att de själva skriver på hemsidan att call center kommer inom kort och de flesta flikarna underna Customer Service är utgråade är det väl nästan otroligt att de fick ihop 15 passagerare på första flygningen...

Skall bli intressant att se hur de klarar sig. De har för övrigt tagit över IATA-koden KF som Blue1 använde sig av.
 

Dr. Miles

Expert
Med ett dedikerat bolag ja. Att stirra sig blind på enbart siffran gör det inte rättvisa. Jag flyger hellre för summan med ett bolag som jag vet vad jag får på, samt inte minst poäng etc. I mitt tycke är det inte ett "bra" erbjudande som ett helt nytt bolag på en minst sagt etablerad och konkurrenskraftig marknad att från öppning inte kunna erbjuda lägre pris än konkurrenter. Som Belgare kanske de lyckas fånga en och en annan, men i ett globalt perspektiv i en minst sagt global industri, har jag svårt att se vad bolaget egentligen tillför
Seda finns det också kundsegment som inte bryr sig så mycket om vas som erbjuds ombord, utan vill flyga så kort som möjligt.
Och det finns också kunder som stirrar endast på slutpriset så att man flyger via Dubai eller någon annanstans med lång layover för några euros skull.

Jag vet dock ej om det nya flygbolaget flyger från Bryssel Zaventum eller från Charleroi.
 

Agö

Medlem
Jag vet dock ej om det nya flygbolaget flyger från Bryssel Zaventum eller från Charleroi.
Ja, Charleroi. Riktigt stort upptagningsområde med (förutom Belgien) t.ex. norra Frankrike (Lille), Nederländerna (Maastricht), Aachen/Köln/Bonn i Tyskland. Flygplatsen närmar sig åtta miljoner pax på årsbasis.
 

Voyageur

Medlem
Seda finns det också kundsegment som inte bryr sig så mycket om vas som erbjuds ombord, utan vill flyga så kort som möjligt.
Och det finns också kunder som stirrar endast på slutpriset så att man flyger via Dubai eller någon annanstans med lång layover för några euros skull.

Jag vet dock ej om det nya flygbolaget flyger från Bryssel Zaventum eller från Charleroi.

Javisst. Jag var dock väldigt subjektiv i min mening med vad jag själv ansåg bra eller mindre bra.
Självklart finns det många äpplen i kundkorgen du nämner och mycket möjligt att en del kunder enbart vill ha punkt A till B snabbast möjligt. Men för att återigen anknyta ytterst subjektivt (då jag i ärlighetens namn omöjligt kan veta hur alla andra resonerar) tycker jag att AB har en svår nöt att knäcka med en inte helt fräsch produkt som är okännbar på marknaden i förhållande till pris, samt att de flyger från den inte alltför charmiga Charleroi.
 
Toppen