Senaste nytt

Nyhet! SAS har börjat köra inrikestrafik i USA :P

NotRyan

Medlem
Om man säljer 120 säten eller färre på en flight så är det ju betydligt bättre ekonomi med en 737-600 på den avgången, än med en 737-800...
 

Smithy

Medlem
Air Algerie har några 736:eek:r, utöver det inte så många fler

Air Algerie har några utöver det inte så många då SK lade beslag på typ hälften av alla som tillverkades.

Sant!

Malev hade en del, men de har nu gått till flygbolagens himmel.

Även WestJet i Kanada har ett par stycken!

Ur pilotsynvinkel är den rätt najs, samma vinge som både -700 och -800 och i övrigt samma begränsningar men väger typ 5 ton mindre när den är tom. Leder till massa sköna fördelar, man kan ta sig upp på maxhöjd (41000 fot) typ ända upp till maxvikt, start- och landingssträckan är nästan aldrig begränsande och boardingen går på ett kick ;)

Ur ekonomisk synvinkel .. tja du .. den väger typ 15 ton mer än en E195 men tar lika många pax. Man kan helt enkelt inte ta ett "stort" flygplan och kapa det på längden för att göra det lämpligt för mindre operationer. Hela den tunga 737-infrastrukturen följer med och det gör maskinen för stor och tung för sin uppgift.
 

Andreaszan

Medlem
Det finnes et visst interesse for 500 og 600 serien från bolag som gjör dom om til 30-50 seters vips for å flyge fotbollslag, företagsledninger etc etc...en 500 kan du köpa for et par mill usd. Dock som oftas månge gånger den summan i maintenance.
 
Toppen