Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

miles

Medlem
Nej, det är klart. Skatteverket skulle säkert dra sig för att föra process i de fallen. Men de anser i teorin att de har rätt att göra det, gäller alla utländska flygbolag.
 

miles

Medlem
Det finns mig veteligen ingen lag som tvingar EuroBonus att lämna ut uppgifter till skattemyndigheten.

Ingen förutom jag och mitt bonusprogram vet hur mycket poäng jag har eller har tjänat på en viss resa. Som alla vet händer det rätt ofta att poäng inte krediteras korrekt..
Jodå, Skatteverket anförde LSK 17:4 i rättsfallet jag nämnde ovan och fick alltså rätt i kammarrätten. SAS överklagade inte.

Förtydligande: Lagen om självdeklarationer och kontrolluppgifter (2001:1227) 17 kap 4 §
 
Last edited:
Jag kan meddela att min arbetsgivare tillhör en av dem som förbjuder oss från att använda poäng och bonus insamlade på tjänsteresor för privat bruk.

Speciellt surt blir det ju eftersom jag har en herrans massa hotellnätter varje år men där har man väl till viss del förhandlat till sig ett så pass lågt pris att bonus inte utbetalas. Det var dock inga problem förut att få bonus även på dessa priser när jag började på företaget runt 2006. Sen skärptes reglerna kring bonuspoängintjäning och allt sånt förbjöds och togs bort.

Om vi samlar poäng på tjänsteresor och sedan använder poängen för privat bruk ska detta meddelas företaget som då i sin tur kan meddela skatteverket så det förmånsbeskattas. Hur kontrollen av detta verkligen ser ute vet jag dock inte men det finns i alla fall tydliga riktlinjer för hur det ska gå till!
 
Toppen