Senaste nytt

Nya vulkanproblem på gång? (Bárðarbunga)

agehall

Medlem
Bárðarbunga har ju varit orolig ett tag nu men det har inte hänt så mycket än. Idag verkar den dock ha börjat bli mer orolig och Islands motsvarighet till SMHI har höjt varningen till röd nivå som innebär betydande risk för utbrott och betydande mängder vulkanaska i luften.

Vi kommer väl alla ihåg sist islänningarna hade tråkigt och satte fyr på Eyjafjallajökull... Nu kanske det alltså är dags igen.

För alla som reser är det alltså läge att ha lite beredskap ifall utbrottet sker och man vill ta sig hem igen.
 

AABack2ARN

Medlem
Huva. Vi får hoppas den håller sig lugn. Dock tror jag inte effekterna kommer bli riktigt lika stora även om askmolnet skulle motsvara situationen förra gången eftersom myndigheterna troligen lärt sig något och kanske tagit åt sig en gnutta av kritiken mot att de stängde allt luftrum.
 

jth

Medlem
Ja, jag ska också över till USA i mitten av september. Kommer bli intressant att följa utvecklingen framöver... :rolleyes:
 
A

Aurora

Guest
Som geofysiker er min kvalifiserte uttalelse: don't worry! :D

Men det kan selvsagt gå skikkelig gæli, man vet aldri. Her er et oppdatert bilde fra den islandske vær-tjenesten:

volcano_status.png
 
Last edited by a moderator:

agehall

Medlem
Den verkade lugna ner sig igårkväll, men runt midnatt kom ett rejält jordskalv. Den över lag ökade aktiviteten är inte ett gott tecken, men det kan fortfarande dröja ett tag innan den smäller på riktigt.

Här är ett par bra länkar som kommer att komma till nytta:
Whole country - earthquakes during the last 48 hours (Preliminary results) | Earthquakes - all regions | Seismicity | Icelandic Meteorological office
Met Office: Volcanic Ash Advisory Centres
Met Office: Volcanic Ash Advisory Centres
 
Toppen