Senaste nytt

Nya vätskeregler, med små förändringar från idag 15/1

Alla Swedaviaflygplatser startade idag. Enligt uppgift så har det fungerat bra under dagen. Vi har satt upp extra skyltar och informerar våra resenärer lite mer. Senast 31/1 skall det vara infört på alla flygplatser inom EU så det är bra med att starta lite tidigare så är vi säkra på att alla maskiner är intrimmade och så. Ha en bra kväll,

Fredrik
Samma som jag förstår. GOT tjuvstartar dock idag.
 

DrKlas

Medlem
Undrar när/om det kommer att bli tillåtet att även ta med vätskor utan att dessa är förslutna? Exempelvis vattenflaska och läsk. Hur var det innan 11:e september? Någon som kommer ihåg?

Om jag kommer ihåg rätt infördes reglerna om vätskor i handbagage i november 2006. Innan dess kunde man ta med så mycket vatten och läsk som man ville upp till maxvikten på handbagaget.
 

AABack2ARN

Medlem
Förbudet uppstod väl i samband med den avvärjda terrorattacken i London i augusti 2006. Först var det ett kort tag när man inte fick ha med några saker alls, därefter normala saker i handbaggaget.

Jag flög till Canada i slutet av september 2006 via Tyskland och då reste jag med enbart handbaggage vilket borde medfört att jag hade någon form av toalettartiklar med mig (hoppas jag).

När jag tänker efter har du nog rätt; det var kanske i november gemensamma regler kom till. Då hade redan USA infört en variant.

(Usch vad tiden går...)
 
Toppen