Nya vätskeregler, med små förändringar från idag 15/1

Diskussion i 'Flygplatser' startad av GOT Landvetter Airport, 15 Januari 2014.

1. JensE

JensE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fredrik,

Länken till vätskereglerna hos transportstyrelsen fungerar ej.

1 person likes this.
  2. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad är det egentligen som är nytt förutom att man kan kontrollera med eventuella tekniska metoder?

3. Tack! Jag skall felanmäla det direkt.

-Fredrik

4. 1 person likes this.
  5. dino_81

dino_81 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Att man från 31 januari får ta med vätskor köpta i "tax-free" och förslutna i shoppinpåsen utanför EU i handbagaget vid transfer inom EU. Tidigare var det bara från ett begränsat antal destinationer detta var möjligt - dvs. utan att bli tvungen att checka in vätskorna på, den inom EU, transferflygplatsen. Välkommet enligt mig.

Undrar när/om det kommer att bli tillåtet att även ta med vätskor utan att dessa är förslutna? Exempelvis vattenflaska och läsk. Hur var det innan 11:e september? Någon som kommer ihåg?

6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det kommer nog. Innan 9/11 så var det inga problem att ta med vätskor. Vätskerestriktionerna kom väl dessutom först ett tag efter 9/11.

Jag har hört en intervju med folk ur Bush-administrationen som införde dessa regler. Personen ifråga påstod att avsikten var att dessa regler skulle vara väldigt tillfälliga. Det är ju bekvämt att hävda så här i efterhand... Jag hävdar fortfarande att vätskereglerna i sig inte förhindrat ett enda attentat.

7. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    OT: Samt att ta min nagelsax i säkerhetskontrollen och sedan ge mig en riktig kniv i rostfritt ombord.... Hmmmmm

Last edited: 15 Januari 2014
    3 personer gillar detta.
  8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, den är fin. På många flygplatser finns ju dessutom steakhouse där man kan få en riktigt fin och vass kniv innan man går på.

Nu går vi väl lite OT, men säkerhetskontroller handlar väldigt lite om säkerhet och mer om att följa regler.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!