Senaste nytt

Nya (?) uppgifter om krashen 2009, AF Rio de Janeiro-Paris

Paby

Medlem
Hehe...lägger man ihop 1 och 1 ska man alltså försöka flyga med unga piloter (som är vana att flyga) istället för gamla piloter (som är vana att åka autopilot) om man är orolig..

Ja, att en 25-åring med 500 flygtimmar totalt (i hela sitt liv, på alla flygplanstyper) gör fler rätt i en krissituation än en ~40-åring med 6600 timmar...
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Spekuleras återigen vilt om något som är fastställt: Pilot Error var den avgörande faktorn. AF447 skulle inte fått det tragiska slut om piloterna "flugit" planet. Givet, dom befann sig i en oerhört pressad och förvirrad situation, men bra piloter tränas i otaliga timmar för att kunna hantera exceptionella lägen. Det sägs mer eller mindre i interim samt final report.

Samtliga experter och Piloter (även de yrkespiloter jag känner, samt även en annan bekant som är konsult och psykolog inom flygsäkerhet och inblandad i utredningar) säger samma sak: 'Just fly the darn plane, AF447 was not beyond rescue'

Mest av allt vill jag dock återigen skänka en tanke åt alla som drabbats av denna tragiska olycka. Att nära och kära rycks bort för tidigt skall man inte behöva uppleva. Sorgen som dom känner måste vara oerhörd. :(
 
Eller flygbolag som man vet anställt många fd stridspiloter med goda "vitsord", dessa har oftast en mycket stor erfaranhet av att ha flugit manuellt och befunnit sig i okontrollerade flyglägen.
Det är bara det att fd stridspiloter har blivit en riktig bristvara. Fram till för kanske 20-25 år sedan rekryterade de stora flygbolagen nästan alla sina piloter från flygvapnet.
 

agehall

Medlem
En sak man inte heller ska glömma, är att de yngre förmågor som ger sig på avancerade saker som att bli pilot, har växt upp med datorspel. Även om det är rätt stor skillnad på en Flight Simulator 2000 och en riktig cockpit, så ska man inte underskatta det man lär sig framför datorn. Det är ganska många timmars träning som inte syns någonstans.
 
Toppen