TheFlyingDutchman
Medlem
Tragiskt om något att 228 människor ska sätta livet till för att en ventil fryser och besättningen tar flera dåliga beslut. Borde inte kunna hända idag tycker jag.
Jag hittar tyvärr inte själva dokumentären. Jag har för mig att det var National Geographic eller Discovery Channel som sände den, men hittar den inte just nu...
Här är dock en länk (vet dock inte hur trovärdig sidan är) som beskriver ungefär samma problematik som dokumentären gjorde. I dokumentären vittnade iaf bl.a. officiella BA tekniker/anställda, folk från FAA m.fl. om felaktigheterna i utredningen.
THE UNTOLD STORY OF THE CONCORDE DISASTER
Nu skriver en av världens mest prestigefyllda flygtidskrfiter, Aviation Week & Space Technology, att olyckan inleddes med isproblem på de mätanordningar som registrerar flygplanets hastighet vilket gjorde att hastigheten som den visades i cockpit föll från 275 knop till 60 knop. Autopiloten kopplades då ur och och flygplanet rullade åt höger. Piloten tryckte då upp nosen vilket ledde till att planet hamnade i ett överstegringsläge med nosen riktad i en för brant vinkel uppåt.
Men läget var inte kritiskt. Hade piloterna försökt att trycka ned nosen så skulle Air France-planet ha planat ut och flyghöjden stabiliserat sig. Istället förde piloten spaken mot sig vilket ökade överstegringen, det så kallade stallet. Samtidigt steg planet och när det en minut senare nådde 11.500 meters höjd var situationen åter under kontroll.
Hade piloterna i det läget återgått till marschhöjden 10.700 meter genom att ta ned nosen något skulle färden med stor sannolikhet kunnat fortsätta utan problem skriver tidskriften.
Istället fortsatte den pilot som skötte spakarna att trycka nosen uppåt tills ett nytt överstegringsläge inträffade och planet började tappa fart till 185 knop; nosen pekade då i 16 graders vinkel uppåt mot 4 grader vid det första överstegringsläget.
Efter en stund var överstegringen så brant och flyghastigheten så låg att överstegringslarmet upphörde att höras, vilket det gör när värdena blir så överdrivna att larmsystemet förutsätter att det rör sig om något tekniskt fel och inte en verklig överstegring eller minskad flyghastighet, skriver tidskriften.
Planet fortsatte därför att falla. Men 2 minuter och 30 sekunder före kraschen blev ett faktum tryckte piloten för första gången under krisläget åter spaken framåt vilket fick överstegringsvinkeln att minska. De värden som då matades in i flygplanets dator verkade åter realistiska och larmet till överstegringen gick på nytt igång vilket fick piloten att åter dra tillbaka spaken och därmed förvärra situationen, skriver tidskriften.
Därefter fortsatte Air France flight AF447 att falla som en sten mot Atlanten.
Jag är lekman. Men jag tror att en del av problematiken är att man har flera parallella larmsystem och att man som människa inte alltid förmår göra en snabb root-cause-analysis när man ligger så långt utanför det normala att larmen reagerar "tvärtom" mot all logik. Men det är klart, det blir ju inte lättare av sömnbrist.
Piloterna gjorde en rad fel - DN.SE
flera parallella larmsystem och att man som människa inte alltid förmår göra en snabb root-cause-analysis när man ligger så långt utanför det normala att larmen reagerar "tvärtom" mot all logik.
Bästa Mr agehall det är skitsvårt att flyga utan hastighetsindikering. På flight level har du bara ett ganska litet spann av korrekt hastighet som du måste hålla dej inom och det fixar man inte med ryggmärgen. Skall man sedan landa utan hastighetsindikering då skulle jag hellre spela rysk roulette.