Senaste nytt

Nya traktament för 2013

A380*G

Medlem
Justeringar var nog på sin plats, men två fel gör inte ett rätt. Om många länder var lite för höga tidigare så är de flesta på tok för låga nu skulle jag vilja påstå.

Kan hända, knäckfrågan är egentligen om traktamenten ska täcka västerländsk levnadsstandard i landet man besöker, eller om man den ska täcka lokal levnadsstandard på god nivå, men inte i västerländsk stil.
Det är ju generellt känt att västerländska restauranger är overpriced i vissa länder medan lokala restauranger har mycket billig och faktiskt godare mat.
 

agehall

Medlem
Ja, det vore extremt bra om just den frågeställningen kunde klargöras. OM man beslutar att det ska täcka god lokal levnadsstandard så är det ju enkelt att motivera för sin arbetsgivare varför man ska få ut ett högre traktamente vid resor till vissa länder.

Det jag tycker man missar helt, är att man i många länder inte har möjlighet att leva som lokalbefolkningen utan att faktiskt riskera både liv och lem. I USA kan jag leva som en riktig amerikan om jag vill, men det fixar jag aldrig på det traktamente man nu får. Det skulle ju innebära att stanna på Starbucks på väg till kunden, äta lunch och middag ute. Enda lösningen är egentligen att åka till Walmart och shoppa loss så att man kan göra egen mat på hotellet - annars går man back rätt duktigt skulle jag säga.

Edit: Har visst missat att vår gode Doktor har passerat 9k inlägg! Grattis AHO^h^h^hDr. Miles!
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Som tur är drabbar inget av detta mig, men jag kan bara ha sympati för alla er affärsresenärer som drabbas när till och med skattemyndigheterna verkar bli avundsjuka på er. Kan tänka mig hur de ser en typisk affärsresa; åka limousine, dricka champagne och "jobba" (skriva under kontrakt) en stund om dagen. "Ånä, jag har också varit i Paris minsann och vi klarade oss på 300 spänn den gången, visserligen på en tågluff 87 men euron är ju så svag.."

Är också intresserad av hur nivåerna fastställs, särskilt eftersom levnadsomkostnader ofta varierar flera tiotals procent inom ett och samma land. New York<->Las Vegas exempelvis.
 

Chrille

Medlem
1) Skatteverket skulle kunna differentiera traktamenten med högre precision än genom att följa nationsgränser, så att t ex större affärscentra har en högre nivå än landsbygd osv. Förutsättningen är att man har en robust och accepterad modell för att beräkna kostnadsläget.

2) Skatteverkets normalbelopp är ju bara en tabell som är utgångspunkt för beskattning. Det är tillåtet för arbetsgivaren och arbetstagare att komma överrens om att tillämpa andra nivåer bara man tar de skattemässiga konsekvenserna av det.

3) Jag vet inte om det finns redan, men för mig ser det ut som en affärsmöjlighet att erbjuda en differentierad och helt fristående kostnadsindexmodell som om den bara får tillräcklig acceptans skulle kunna tillämpas av arbetsgivare och arbetstagare för alla upptänkliga resmål i världen. Denna idé är en passning till den som känner sig manad att ta sig an den.
 

agehall

Medlem
Jag håller med om dina punkter Chrille, men problemet är också att skatteverkets normalbelopp är det riktmärke som i princip alla företag använder. Detta kommer nog att börja ändra på sig nu, men det kommer att ta tid och kraft från oss som reser och faktiskt drabbas av dessa dumheter.
 
Traktamenten ska täcka kostnader, inte vara en extralön. Rätt att anpassa till en mer rimlig nivå, höjningar i vissa fall och sänkningar i andra fall.



det ska täcka dina extrakostnader ja..men 463SEK i usa ? jo tjena..nu ska vi se här..avdrag för hotel frukost 15%..köpa lunch..visst kan man hitta en remilig lunch..om man har tid att leta..sen middag..MEN sen finns det andra människor som har mer kostnader än mat borta..jag lägger ca 10-15US på gym 2 gånger varje dag =runt 30us bara för gym så detta skall också gå under traktamentet..jag ska kunna leva samma liv borta som hemma men i detta fallet spricker bubblan helt..
 
Last edited:

A380*G

Medlem
det ska täcka dina extrakostnader ja..men 463SEK i usa ? jo tjena..nu ska vi se här..avdrag för hotel frukost 15%..köpa lunch..visst kan man hitta en remilig lunch..om man har tid att leta..sen middag..MEN sen finns det andra människor som har mer kostnader än mat borta..jag lägger ca 10-15US på gym varje dag tex detta skall också gå under traktamentet..jag ska kunna leva samma liv borta som hemma men i detta fallet spricker bubblan helt..

Generellt sett håller jag med dig men att kunna leva samma liv borta som hemma är en utopi. Dessutom, ingår inte gym i hotellen du bor på?
 

EBGGOT

Medlem
Jag är mycket i Marocko - sänkning med 50%! Inte en chans att man kan leva på 311kr dagen om man inte äter på gatan dvs GARANTERAT magsjuka inom 24h! Hur skall jag dra runt 3 mål mat på hotell för 311kr dagen?
 

Hall

Medlem
Jag är mycket i Marocko - sänkning med 50%! Inte en chans att man kan leva på 311kr dagen om man inte äter på gatan dvs GARANTERAT magsjuka inom 24h! Hur skall jag dra runt 3 mål mat på hotell för 311kr dagen?

Det går ju inte utan du måste ta en diskussion med din arbetsgivare innan nästa tjänsteresa. Skulle gissa att ni landar på att du måste samla kvitton och att skatteeffekterna blir en del av en förhandling. Tack skatteverket.
 
Toppen