Senaste nytt

Nya SAS Pandion - kom med förslag till förändringar

Tja, jag vet inte vad jag egentligen tycker om att "offentliggöra" EBP. Så här skrev jag i ett annat forum.

" terms of the status it self, it has been discussed at other forums and are discussed and I'm not sure which position to take, but I guess that I think SAS would perhaps gain in making the rules of how to qualify to EBP visible. The logic behind that is that I think that some people shift gears when they obtained EBG and try to make a run for status at another airline, so perhaps they would gain some more loyalty from the potential high revenue customers?
Another thing is that they should really define and making sure that everybody in SAS knows what to do with EBS, EBG and EBP's. What are the service levels each tier should receive?
I'm actually glad that I'm not responsible for cracking this problem and find the solution to how to satisfy all tiers in a really good way."

Sen skrev jag detta:

"EBS:

Should be able to purchase vouchers to the lounge
Should be able to pre-select seat 24 hours prior to departure

EBG:

Should be able to pre-select seat 48 hours prior to departure
Should ALWAYS get free coffee
Should get 1 upgrade voucher/ 20.000 points earned
Should have free middle seat if the aircraft is not sold out

EBP:

Should be able to pre-select seat at booking
Free BOB
Should get 2 upgrade voucher/ 30.000 points earned
Should have free middle seat as long as there are available seats"


Jag står nog fast vi det.
 

Concorde

Founding Member
SAS har en del att lära av BA här.
BA Guld behandlas som regel väl. Alltid fritt sätesval direkt vid bokning. Kaffe inget problem då man inte kör LCC koncept som SAS.
Nivån ovanför Guld (GGL, liknar HON) är officiell och med förmåner samt kvalificeringskrav tillgängliga. Sen finns även Premier men det fås enbart efter att man blivit utvald av styrelsen. Som regel chefer över stora konton som ger BA 20+ miljoner om året.
 

niksal

Medlem
Har haft nu 2 gånger inom senaste veckan detta scenario. Pursern har kommit med passagerarlistan, stannat vid en bänkrad, ropat ut "Mr. xxxxsen" (tydligen danskar båda gångerna), och så har en herre fått båda gångerna flytta sig så långt fram som han vill. Senast hände detta idag på KF. Detta är helt ok tycker jag, men idag blev jag nog lite sur.

Planet var nästan en timme försenat pga planbyte, och så var nya piloten försenad. Så vi satt ca 45 minuter på flyget och väntade på avfärd. Om nu pursern tagit fram listan, kollat ungerfärligt var denna speciella herre satt (antar vi talar om EBP:n i båda fallen), och då det varken var fullt eller ont om tid, varför inte gå till några EBG och säga hej? Nej, istället skulle bänken brevid mig, som var tom innan, fyllas upp med halvan av ett par som satt längre bak och som nu skulle få bråttom för att hinna med nästa flyg från CPH. Att jag konstaterade att jag också har bråttom till mitt möte i CPH var inte relevant.

Som svar på frågan från mitt tidigare inlägg, så anser jag att *A har för dominerande marknasställning inom Europa. Försök resa från t.ex. Österrike till Norge en vardagskväll. Finns endast *A, inga alternativ. Tycker inte SK har monopol (nåja, jo om man tänker ur en affärsresandes synvinkel inom Norden så är det nog ganska nära...).
 

Bonden

Medlem
Måste bara hålla med de som tycker att pandion skall ha kända mål, skulle lätt kunna styra om mina resvanor för att tävla :)
Nu känns det som: "jaha nu har jag guld vad skall jag nu satsa på?"

Håller verkligen tummarna på att SAS gör något bra med EB :)
 

agehall

Medlem
Jag ska nog förtydliga mitt tidigare inlägg lite. Som jag ser det, så har SAS två val; Antingen gör man EBP till en officiell nivå med officiella mål. Då tappar man lite av coolhetsfaktorn med EBP, vilket är lite synd. Alternativet anser jag vara att man minskar på antalet EBG och låter kraven för EBP fortsätta vara otydliga.
 

hyper

Medlem
"EBS:

Should be able to purchase vouchers to the lounge
Should be able to pre-select seat 24 hours prior to departure

EBG:

Should be able to pre-select seat 48 hours prior to departure
Should ALWAYS get free coffee
Should get 1 upgrade voucher/ 20.000 points earned
Should have free middle seat if the aircraft is not sold out

EBP:

Should be able to pre-select seat at booking
Free BOB
Should get 2 upgrade voucher/ 30.000 points earned
Should have free middle seat as long as there are available seats"


Jag står nog fast vi det.


Det här köper jag. Grundproblemet i min mening är att EBG är så fruktansvärt urvattnat, det är ingen exklusivitet alls skulle jag vilja påstå.
Jag vill se:
- Högre krav för att nå EBG: Därmed kommer färre EBG finnas, och SAS kan koncentrera sig på att ge credit till de passagerarna som faktiskt är lojala istället för de som flyger en C trans atlantic någon enstaka gång per år.
- Klara krav för att nå EBP och vad det innebär.

Om det urholkar mystiken så kan de väl införa ytterligare en klass om det behövs...
 

Magino

Medlem
Om man ska höja kraven för att nå EBG tycker jag man borde höja kraven för EBS och förbättra den nivån. Tycker att de som är EBS borde få tillgång till loungen när de reser med SAS likt det LH och många andra flygbolag har, i alla fall borde de få tillgång till business loungerna när man reser från ARN, CPH eller OSL
 

SK9269

Medlem
Om man ska höja kraven för att nå EBG tycker jag man borde höja kraven för EBS och förbättra den nivån. Tycker att de som är EBS borde få tillgång till loungen när de reser med SAS

Fast då skulle loungerna bli ännu mer fullknökade än de redan är med tanke på att så många redan är EBG. I pendlaravgångarna inrikes verkar redan de flesta vara EBG. Kanske borde istället nivån för EBG höjas en aning och EBS helt enkelt avskaffas istället för att göras till en ersättare för dagens EBG-nivå.
 

kristerj

Medlem
Är Pandionnivån mystisk? Har hört från välunderrättade källor att de 2000 resenärer som varje år spenderar mest i kr på SAS biljetter blir "inbjudna". Detta får ju dock till följd att nivån varierar från år till år, men de är ju rimligen de "bästa" kunderna som får statusen.

Själv saknar jag en erkännande för att ha varit EBG under många år (tror AF/KL har ett sådant system), nu har jag varit EBG under ca 15 år under senaste 18 åren, men det får man inget för...
 
Toppen