Senaste nytt

Nya SAS-linjer för 2015

Gällande viloplatserna så vill SAS göra ett budget alternativ (för nya kabinen)med att bara fixa en gardin medans kabinanställda vill har en dörra att stänga. Vad jag känner till bland de flesta stora Europeiska/Asiatiska flygbolag har de anställda en privat plats att vila på med dörr. I oktober ville SAS testa hur det skulle gå att slinga norsk personal till ARN för att flyga långt medans svensk personal som skulle flyga långt fick slingas att flyga norsk inrikes. Allt är inte logiskt i SAS värld dvs spara in någon miljon på investering för att sedan få betydligt större produktionskostnader.....

Detta var en kort summering vad jag hört och som jag tolkade det (vilket kan vara fel..)

Det som jag förstått så är det den svenska facket som sagt nej för den här nya kabin interiör och därför provades att norska kabin besättning flög longhaul från ARN. Det som jag förstått var personal villig att acceptera den nya lösningen men det svenska facket sa nej. Den här nya alternativet med gardin kommer att användas också t.ex. på Swiss och Austrian så SAS är inte ensam.
 

NyfikenGrau

Medlem
100 % för att ARN ska få en större betydelse i framtiden, men då måste markförbindelserna till flygplatsen bli mycket bättre. Det är oacceptabelt att man i exempelvis (för att det nämnts i tråden) Västerås har så osmidiga förbindelser till Arlanda, trots att det är Sveriges femte största stad och bara ligger 75 km från flygplatsen!
Eller att det bara finns ett litet jäkla regionaltåg söderut som *enda* förbindelse som inte kräver byte i Stockholm för majoriteten av landets befolkning.
Man kan nästan tro att det är Kastrups ledning som planerat Arlandas markförbindelser :p
 
Okej, så Köpenhamn har större efterfrågan än Stockholm eftersom de har fler linjer? Jag pratar nu inte om antalet människor som bor inom viss radie från flygplatsen utan om efterfrågan på kort och långdistansflyg från respektive flygplats upptagningsområde.
Man skall ju aldrig svara på en fråga med en fråga men jag går ifrån det nu. Menar du efterfrågan är större runt Stockholm än i Öresundsregionen? Är det inte konstigt att bolag då lägger sina linjer från Cph? Ett flygbolag har ju såklart vinstintresse, så är efterfrågan större i Stockholm borde de ju rimligtvis lägga sina linjer dit. Så vad beror det på enligt dig att så inte är fallet?
 

Xilan

Medlem
Man skall ju aldrig svara på en fråga med en fråga men jag går ifrån det nu. Menar du efterfrågan är större runt Stockholm än i Öresundsregionen? Är det inte konstigt att bolag då lägger sina linjer från Cph? Ett flygbolag har ju såklart vinstintresse, så är efterfrågan större i Stockholm borde de ju rimligtvis lägga sina linjer dit. Så vad beror det på enligt dig att så inte är fallet?
Jag menar ingenting utan jag ställde en fråga.
Det påstods att "Skulle efterfrågan funnits så skulle bas och/eller linjer funnits för länge sedan". Då frågade jag mig om det de facto är så att det från Köpenhamn finns en större efterfrågan på flygresor än från Stockholm. Jag har inte svaret, då skulle jag inte ställt frågan.

Att flygbolag i större utsträckning flyger till CPH än ARN är ingen hemlighet och det har naturligtvis många förklaringar, men är en av dem att efterfrågan är större? Eftersom det påstås så mycket i en sån här tråd måste det vara berättigat med en sådan fråga.

Air Canada öppnar en linje till Skandinavien från Toronto och väljer CPH före ARN. Är det för att fler har slutdestination Köpenhamn än Stockholm eller är det för att det finns fler och bättre transfermöjligheter. Kan någon svara på om det eventuellt till och med är fler som ska till Stockholm än till Köpenhamn?
Air India lär enligt vissa rykten vilja öppna en linje till Skandinavien och är intresserade av Köpenhamn. Det finns många IT-företag, bland annat i Kista, som har ett betydande utbyte med indiska företag och det genererar resor. Kanske är det likadant för danska/sydsvenska IT-företag, så jag kan inte bedöma vilken destination som genererar flest pax. Nu är inte linjen på plats än, men en gissning är att SAS stora linjenät från Kastrup är ett tungt vägande argument för att börja flyga dit.

SAS har byggt upp ett stort nätverk av linjer till och från Kastrup, och detta gör det förstås attraktivt att öppna ännu fler linjer därifrån. Mycket trafik genererar ännu mer trafik och så är den positiva spiralen igång.
Att det blir mer lönsamt att flyga interkont till CPH än ARN är kanske alltså till viss del SAS förtjänst, men det är egentligen meningslöst att spekulera om man inte har korrekt statistik.

Jag är det förste att erkänna att Kastrup är en fantastisk transferflygplats och när jag bodde i Skåne var det även min "hemmaflygplats". När jag numera är baserad i Uppsala är naturligtvis Arlanda min hemmaflygplats. Och även om jag vurmar för Arlanda kan jag inte annat än att stämma in i kritikerkören om att flygplatsen är för utspridd och delvis passagerarovänlig.
Detta är alltså ingen pajkastning mot CPH á la Flygtorget utan mer ett resonemang om huruvida CPHs styrka är att det är en väldigt bra och strategiskt belägen transferflygplats, snarare än en populär slutadestination, och om i så fall svenska staten och Wallenberg sågat i den gren de själva sitter på när de, via ägandet i SAS, har varit med och byggt upp denna istället för att med näbbar och klor kämpa för den egna huvudstadens flygplats, vilket enligt rapporter skulle generera tillväxt och miljarder i ökad produktion.

(Längsta meningen jag skrivit på BC)
 

fly4fun

Medlem
Att flygbolag väljer CPH framför ARN beror på flera orsaker.

* CPH är en bättre bytesflygplats
* CPH och ARN har nog liknande upptagningsområden, men som jag skrev i ett inlägg innan, CPH är mer tillgänglig vilket troligen ger fler resenärer och högre efterfrågan.
* CPH ligger mer centralt i Europa, vilket gör det möjligt slussa folk vidare till t.ex. Tyskland, Sverige och stora delar av Östeuropa. Jag har svårt att se att folk skulle välja flyga Toronto-ARN-Tyskland.
* Det bättre läget, tillgängligheten och bättre strukturen på flygplatsen gör att fler väljer flyga hit, vilket ytterligare förbättrar bytesmöjligheterna till fler destinationer.
 
Toppen