Man skall ju aldrig svara på en fråga med en fråga men jag går ifrån det nu. Menar du efterfrågan är större runt Stockholm än i Öresundsregionen? Är det inte konstigt att bolag då lägger sina linjer från Cph? Ett flygbolag har ju såklart vinstintresse, så är efterfrågan större i Stockholm borde de ju rimligtvis lägga sina linjer dit. Så vad beror det på enligt dig att så inte är fallet?
Jag menar ingenting utan jag ställde en fråga.
Det påstods att
"Skulle efterfrågan funnits så skulle bas och/eller linjer funnits för länge sedan". Då frågade jag mig om det de facto är så att det från Köpenhamn finns en större efterfrågan på flygresor än från Stockholm. Jag har inte svaret, då skulle jag inte ställt frågan.
Att flygbolag i större utsträckning flyger till CPH än ARN är ingen hemlighet och det har naturligtvis många förklaringar, men är en av dem att efterfrågan är större? Eftersom det påstås så mycket i en sån här tråd måste det vara berättigat med en sådan fråga.
Air Canada öppnar en linje till Skandinavien från Toronto och väljer CPH före ARN. Är det för att fler har slutdestination Köpenhamn än Stockholm eller är det för att det finns fler och bättre transfermöjligheter. Kan någon svara på om det eventuellt till och med är fler som ska till Stockholm än till Köpenhamn?
Air India lär enligt vissa rykten vilja öppna en linje till Skandinavien och är intresserade av Köpenhamn. Det finns många IT-företag, bland annat i Kista, som har ett betydande utbyte med indiska företag och det genererar resor. Kanske är det likadant för danska/sydsvenska IT-företag, så jag kan inte bedöma vilken destination som genererar flest pax. Nu är inte linjen på plats än, men en gissning är att SAS stora linjenät från Kastrup är ett tungt vägande argument för att börja flyga dit.
SAS har byggt upp ett stort nätverk av linjer till och från Kastrup, och detta gör det förstås attraktivt att öppna ännu fler linjer därifrån. Mycket trafik genererar ännu mer trafik och så är den positiva spiralen igång.
Att det blir mer lönsamt att flyga interkont till CPH än ARN är kanske alltså till viss del SAS förtjänst, men det är egentligen meningslöst att spekulera om man inte har korrekt statistik.
Jag är det förste att erkänna att Kastrup är en fantastisk transferflygplats och när jag bodde i Skåne var det även min "hemmaflygplats". När jag numera är baserad i Uppsala är naturligtvis Arlanda min hemmaflygplats. Och även om jag vurmar för Arlanda kan jag inte annat än att stämma in i kritikerkören om att flygplatsen är för utspridd och delvis passagerarovänlig.
Detta är alltså ingen pajkastning mot CPH á la Flygtorget utan mer ett resonemang om huruvida CPHs styrka är att det är en väldigt bra och strategiskt belägen transferflygplats, snarare än en populär slutadestination, och om i så fall svenska staten och Wallenberg sågat i den gren de själva sitter på när de, via ägandet i SAS, har varit med och byggt upp denna istället för att med näbbar och klor kämpa för den egna huvudstadens flygplats, vilket enligt rapporter skulle generera tillväxt och miljarder i ökad produktion.
(Längsta meningen jag skrivit på BC)