Senaste nytt

Nya SAS-linjer för 2015

twiggs

Medlem
SAS skrev:
Tidtabell, utökning och återöppning

Köpenhamn-Göteborg: Från sex till åtta dagliga avgångar

När jag har sökt på random datum i sommartidtabellen så har det visat sig att av dessa åtta avgångar så kommer sex avgångar flygas med CR9, en avgång med AT7 och bara en avgång med 319/320, varav en avgång mot CPH inte är mycket att hänga i julgranen när det gäller transfermöjligheter.

Säkerligen är det inte ristat i sten än, men just detta ger jag inte mycket för som en förbättring som det ser ut nu.
 

fmansson

Medlem
Flög hem från Gazipasa istället för AYT i augusti min jakt på EBD och den flygplatsen var inte större än varken Sundsvall eller Karlstad. Någon hyrbilsfirma on-site fanns inte och det enda som fanns i matväg var ett litet kafé med lite burkläsk, turkiskt kaffe och överprisade Pringleschips.

Det är knappt att TK flyger på GZP, det vore intressantare om SAS drog till AYT, men kanske är avgifterna där betydligt dyrare? Jag tog taxi från Antalya till GZP (90 min) för knappa 100 euro.
 
Intressant att man väljer att börja med EDI, antar att det också är mest en inriktning mot turister snarare än affärsresenärer.

Samtidigt tror jag mig minnas att man minskar frekvensen på MAN ifrån OSL och ARN, så frågan är om man helt enkelt har flyttat om kapacitet ifrån MAN till EDI.
 

palmen

Moderator
Jag har ganska bra koll på Alicante och Malaga och är förvånad varför mer kapacitet inte erbjuds med tanke på hur bra destinationerna säljer. T.ex. var jag nere i Alicante i slutet av oktober och behövde akut åka upp till Sverige och det fanns inga tillgängliga stolar. Mellan 27 okt och 5 nov var tillgängligheten mellan ALC och STO typ totalt ca 5 stolar hos bolagen SAS, NAX och RYR tillsammans, under 10-dagars perioden.

Anledningen till den höga beläggningen de datumen är höstlov i Sverige.
När vi i augusti bokade Alicante nu till helgen så fanns det väldigt gott om platser SAS Plus (bokningsklass A) vilket tyder på god tillgång. Nu senaste veckorna har dock det mesta som var kvar gått åt och verkar mer eller mindre fullproppat för hemresa på lördag/söndag.
I stort sätt varje helg i november gick att boka i somras för 2100 kronor tor ARN-ALC.
 

nota bene

Medlem
När vi i augusti bokade Alicante nu till helgen så fanns det väldigt gott om platser SAS Plus (bokningsklass A) vilket tyder på god tillgång. Nu senaste veckorna har dock det mesta som var kvar gått åt och verkar mer eller mindre fullproppat för hemresa på lördag/söndag.
I stort sätt varje helg i november gick att boka i somras för 2100 kronor tor ARN-ALC.
Jo, men då säljer det ju slut i alla fall - finns troligen en möjlighet att sälja fler säten?

Eller planerar folk weekends/kortsemester minst 3 månader i förväg?

Jag bokar sällan annat än longhaul mer än 30 dagar före, och ofta 1-14 dagar i jobb.
 

fly4fun

Medlem
Anledningen till den höga beläggningen de datumen är höstlov i Sverige.
När vi i augusti bokade Alicante nu till helgen så fanns det väldigt gott om platser SAS Plus (bokningsklass A) vilket tyder på god tillgång. Nu senaste veckorna har dock det mesta som var kvar gått åt och verkar mer eller mindre fullproppat för hemresa på lördag/söndag.
I stort sätt varje helg i november gick att boka i somras för 2100 kronor tor ARN-ALC.

Att det fanns stolar när man bokar månader i förväg är ingen nyhet, precis som det är känt att efterfrågan går upp över loven. I detta fall är läget extermt veckor efter lovet. Faktum att nästa biljett ALC-ARN (inkluderat flighter via OSL) finns den 12e nov för 4725 kr, därefter 16e för 3382 kr och därefter 20e för 3382 kr indikerar väldigt bra bokningsläge och väldigt många slutsålda flighter många veckor efter lovet. De sjukt höga priserna i feb/mars/april/maj har ingen koppling till nått lov.

Jag förstår faktiskt inte varför SAS inte sätter in fler flyg till Spanien.
 
Last edited:
Toppen