Senaste nytt

Nya SAS-avtalen ger effekt, biljetterna billigare

Palazzi

Medlem
Svenskt Flygprisindex ger statistik om flygbiljetternas snittpriser mellan lika destinationer, och jämför även olika bolag med varandra.
Trenden de senaste åren, från Skandinavien, är att Ryanair är klart billigast. Ryanair följs åt av av Norwegian, och sedan är det öppet mellan SAS och övriga konkurrenter. Denna statistik har varit närmast oförändrad under längre tid.

När de nya SAS-avtalen började gälla alldeles nyligen skedde det en blixtsnabb förändring i prisstatistiken, SAS var helt plötsligt billigast på flertalet linjer. Av de 29:e linjer som jämfördes från Skandinavien till kontinenten var SAS i Mars billigast på sju stycken. Det är inte någon övervägande fördel för SAS, men iaf ett steg i rätt riktning.

Enligt den senaste kvartalsrapporten har dock inte gemene man fått upp ögonen för den prisförändring som skett. SAS var iprincip stillastående i sin tillväxt, men Norwegian ökade kraftigt. Det finns uppenbarligen en illusion om att Ryanair och Norwegian ska vara billigast, då namnet "lågprisflyg" antyder just detta. Det SAS behöver är alltså en marknadsföring som leder dem på rätt väg, för i priskonkurrensen så har de redan närmat sig.

(SAS tar andelar från lågprisbolagen - Travel News)
 

nemme

Medlem
Kul om sas börjar plocka lite marknadsandelar nu. Det känns som de har börjat marknadsföra lite mer på sistone.
 

Xilan

Medlem
Det finns uppenbarligen en illusion om att Ryanair och Norwegian ska vara billigast, då namnet "lågprisflyg" antyder just detta.

Personligen tycker jag att hela begreppet "lågprisflyg" är omodernt och inaktuellt.
Ingen frågar dig om du ska köpa en bil eller en lågprisbil. Alla vet att det finns olika bilmärken och att de har olika kvalitet, storlekar, egenskaper och pris, men det är likväl bilar allihop och de kallas också bilar och inget annat.

På 90-talet innan avregleringen var det annorlunda. När London-flyget kostade 8000 spänn ToR kunde man självklart prata om lågprisflyg kontra de traditionella bolagen, men kartan har ritats om sedan dess.
 

Palazzi

Medlem
Personligen tycker jag att hela begreppet "lågprisflyg" är omodernt och inaktuellt.
Ingen frågar dig om du ska köpa en bil eller en lågprisbil. Alla vet att det finns olika bilmärken och att de har olika kvalitet, storlekar, egenskaper och pris, men det är likväl bilar allihop och de kallas också bilar och inget annat.

På 90-talet innan avregleringen var det annorlunda. När London-flyget kostade 8000 spänn ToR kunde man självklart prata om lågprisflyg kontra de traditionella bolagen, men kartan har ritats om sedan dess.

Där håller jag ju med. Men faktum kvarstår att alla stora medier fortsatt använder den kategoriseringen... Tills de slutar med detta lär även majoriteten konsumenter tala om bolagen på detta sätt, även om priserna också närmar sig varandra.
 
Toppen