Senaste nytt

Nya regler gällande routings på SAS / Star Alliance bonusresor

Jonas C

Medlem
Talade nyss med Tallinn angående de nya förändringarna på Star Alliance bonusresor.

En stor negativ förändring som har införts är att bonusresor inte längre kan bokas sträcka efter sträcka. Dvs att endast den tillgänglighet som dyker upp vid sökning från origin till destination är den som godkänns av Tallinn. Undantag gäller för Pandions och bonusresor i First Class.

I praktiken försvårar detta möjligheterna att sy ihop egna bonusresor baserat på de sträckor där tillgängligheten finns. Exempelvis på Singapore Airlines som tillämpar married segments så har man fler alternativ om man söker LHR-Australien och sedan lägger till ett SAS-ben, än om man söker från Stockholm till Australien point to point.
 

danielhog

Medlem
Talade nyss med Tallinn angående de nya förändringarna på Star Alliance bonusresor.

En stor negativ förändring som har införts är att bonusresor inte längre kan bokas sträcka efter sträcka. Dvs att endast den tillgänglighet som dyker upp vid sökning från origin till destination är den som godkänns av Tallinn. Undantag gäller för Pandions och bonusresor i First Class.

I praktiken försvårar detta möjligheterna att sy ihop egna bonusresor baserat på de sträckor där tillgängligheten finns. Exempelvis på Singapore Airlines som tillämpar married segments så har man fler alternativ om man söker LHR-Australien och sedan lägger till ett SAS-ben, än om man söker från Stockholm till Australien point to point.
Det här var väldigt dåligt.

Går det att göra två olika bokningar och sen slå-ihop för att komma runt systemet?
 

Jeff

Medlem
Betyder det att om jag bokar ARN-FRA-HND-BKK där HND-BKK är i first men de andra sträckorna är i business, så är det ok att söka leg för leg? Dvs. resan behöver inte dyka upp när man söker origin till destination?

Hur blir det med returen? Gissar på att man måste ha minst ett leg i first där också.
 

palmen

Moderator
Tråkigt med denna ändring om det nu är något som kommer att leva kvar.
Det drabbar som tur var inte mig då jag uteslutande bokar just First för mina poäng på longhaul (om jag inte åker med SAS).

Men innebär även detta att man inte kan boka economy till Frankfurt och vidare i Business med Lufthansa? En sådan resa kommer väl inte upp på SAS bokningen då allt måste vara i samma kabin där?
 

Senator

Moderator
Utmaningen är som vanligt SAS oförmåga att kommunicera. Det skapar fel förväntningar.

Det som har varit fel i mitt tycke är att SAS har bygg upp en förväntningsbild vid att ha noll teknisk online förmåga, samt otydliga/flexibla regler för routing. Så EuroBonusmedlemmar har byggd upp en förväntan att kunna få biljettregler som är mer flexibla än dyraste IATA biljetter ;) Där ligger problemet i mitt tycke. Jag kan tycka det är märkligt hur mycket man har kunnat göra med EuroBonus som säkert har varit rätt så dyrt för SAS, men bra för oss som konsumenter. Nu stryps detta, och jag kan delvis förstå det men tycker kommunikationen är usel.

Jag tror dagens "nyheter" är ihopkopplade till:
1. Flytta EuroBonusbokningar från telefon till helautomatiserade onlineprocesser
2. Det kräver förenklingar a la den usla förmågan som finns på SAS.se att boka flygbiljetter
3. Anpassningen är för den stora massan, inte våra väldigt insatta medlemmar som nu har erfarenhet med att boka vad som helst
4. Nuvarande ordning är för dyr på alla sätt

"You win some, you loose some" ser jag det som..
 

palmen

Moderator
Utmaningen är som vanligt SAS oförmåga att kommunicera. Det skapar fel förväntningar.

Det som har varit fel i mitt tycke är att SAS har bygg upp en förväntningsbild vid att ha noll teknisk online förmåga, samt otydliga/flexibla regler för routing. Så EuroBonusmedlemmar har byggd upp en förväntan att kunna få biljettregler som är mer flexibla än dyraste IATA biljetter ;) Där ligger problemet i mitt tycke. Jag kan tycka det är märkligt hur mycket man har kunnat göra med EuroBonus som säkert har varit rätt så dyrt för SAS, men bra för oss som konsumenter. Nu stryps detta, och jag kan delvis förstå det men tycker kommunikationen är usel.

Jag tror dagens "nyheter" är ihopkopplade till:
1. Flytta EuroBonusbokningar från telefon till helautomatiserade onlineprocesser
2. Det kräver förenklingar a la den usla förmågan som finns på SAS.se att boka flygbiljetter
3. Anpassningen är för den stora massan, inte våra väldigt insatta medlemmar som nu har erfarenhet med att boka vad som helst
4. Nuvarande ordning är för dyr på alla sätt

"You win some, you loose some" ser jag det som..
Håller helt med i att kommunikationen om detta har varit usel för att vara snäll.
Men ändringarna är mer rimliga kan jag tycka till stora delar.

SAS blev ju det nya USDM, nu verkar det ju inte vara så längre och frågan är vilket program som framöver kommer att vara nya USDM :)
 
Toppen