Senaste nytt

Nya regler gällande ansökan om svenskt pass

Det som är helt uppåt väggarna här är ju att någon kan ha "slarvat bort" (läs: sålt) sitt pass och därför ansöker om ett nytt. Vad gör svenska myndigheter med det gamla passet? Ja, eftersom man kunde plocka ut oändligt med pass fram tills nu så hände inget, såvida du inte lämnade in en separat förlustanmälan vilket ledde till spärr.
 

johhenrik

Medlem
Det som är helt uppåt väggarna här är ju att någon kan ha "slarvat bort" (läs: sålt) sitt pass och därför ansöker om ett nytt. Vad gör svenska myndigheter med det gamla passet? Ja, eftersom man kunde plocka ut oändligt med pass fram tills nu så hände inget, såvida du inte lämnade in en separat förlustanmälan vilket ledde till spärr.
Stämmer detta verkligen? Att man kunde få ut en massa nya pass där de gamla var giltiga alltså? Jag har då alltid varit tvungen att makulera mitt gamla varje gång, men sen har jag iofs aldrig funderat på om det finns sätt att kringgå det. :)
 

Dr. Miles

Expert
Här är väl ett tillfälle då man måste ta till racial profiling? Om jag ska komma med ett falskt pass, så är det nog bra om det falska passet kan stämma in på mig vad gäller namn, utseende etc.
Det är nog därför finska poliser säger "kon'nichiwa (god dag)" eller "ohayo gozaimasu (god morgon)" till mig när jag har ankommit till Helsingfors från Kina och visat japanskt pass...
 
Stämmer detta verkligen? Att man kunde få ut en massa nya pass där de gamla var giltiga alltså? Jag har då alltid varit tvungen att makulera mitt gamla varje gång, men sen har jag iofs aldrig funderat på om det finns sätt att kringgå det. :)

Åtminstone vid ambassader/konsulat (inte bara provisoriska pass). Inom Sverige är det förhoppningsvis mer samordnat.
 

Nemo

Medlem
Det låter som jättemycket (177.000) med tanke på att ca 40.000 japanska pass försvinner per år och ca 80% av dem sker i Japan.
Japan har ca 125 miljoner invånare och Sverige har ca 9 miljoner invånare.
Enligt Departementsserie 2015:12 Missbruk av svenska pass - riksdagen.se sid 72 tabell 5.2 försvinner ungefär 50.000-60.000 pass per år. Räknat med att ett svenskt pass numera är giltigt 5 år, genomsnittsålder blir då 2,5 år, så finns det ungefär 55.000x2,5= 137.500 giltiga pass ute på drift.
Betänk att under femårsperioden 2009-2013 var det ungefär 26.000 personer (5.200 per år) som beviljades 3 pass eller fler.
Antal upptäckta pass som fel person använt var 215 st år 2013.

Jag tror att antalet pass som är på drift troligen beror på att svensken i gemen är en slarver, inte pga omfattande missbruk. Jämför med antal förlorade körkort per år, vilket är ungefär 100.000 st. Giltighetsperiod 10 år ger det 100.000x10/2= 500.000 giltiga körkort på drift i Sverige. Antal identitetsstölder som polisanmäls per år är ungefär 60.000 st.

Man halverade giltighetstiden för några år sedan på svenska pass från 10 år till 5 år, resultatet blev endast att kötiden på passexpeditionerna dubblerades (och samtidigt fick Polisen mer än dubbelt så mycket pengar för pass). Jag tror personligen att den här nya begränsningen inte gör någon som helst skillnad heller, endast ökar byråkratin.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Fast om de krångligare och dyrare att få ett nytt så minskar det slarvet också. Man är mycket mer försiktig med något som kostar och krånglar att ersätta än något som "äh det fixar sig".
 

Glenn E

Medlem
Inte för mig.
Jag vill inte ha mitt leg / pass ute på vift oavsett om det är svårt att få ett nytt pass.
Därför ligger alltid mitt pass i kassaskåpet på hotellet.
Det här handlar om att stoppa ett omfattande missbruk och det är på tiden.
 
Toppen