Nya regler gällande ansökan om svenskt pass

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av simon_says91, 4 April 2016.

1. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu ska missbruket av svenska pass minska från och med 15 april 2016 gäller följande.

- Svenska medborgare kan beviljas högst tre vanliga pass under en femårsperiod.
    - Vanliga pass ska som huvudregel återkallas och spärras när ett provisoriskt pass utfärdas.
    - Giltighetstiden för vanligt pass till barn under tolv år sänks till tre år.

Enligt polisen var 177 000 svenska pass försvunna 2013. Samma år var 195 000 danska, 44 000 finska, 140 000 norska och 477 000 tyska pass försvunna, stulna eller borttappade.

Mer info:
    Pass: Nya reglerna för pass ska stoppa fusket | Allt om Resor

Last edited: 4 April 2016
  2. Johanna

Johanna Medlem

Bra tycker jag att man försöker beivra missbruk. Om det här är rätt väg har jag ingen aning om men låter vettigt. Men det gäller från 2016 väl?

3. Det låter som jättemycket med tanke på att ca 40.000 japanska pass försvinner per år och ca 80% av dem sker i Japan.
    Japan har ca 125 miljoner invånare och Sverige har ca 9 miljoner invånare.

海外交流審議会第2回領事改革部会

Smuffe och Ricci gillar detta.
  4. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så om man glömmer sitt pass hemma och måste skaffa ett provisoriskt pass på Arlanda, måste man ansöka om ett nytt vanligt pass när man kommer hem igen? Och hur blir det med extrapass, exempelvis om man reser till konstiga länder.

5. 463829

463829 Medlem

Det är väl i regel personer från andra länder som blir medborgare som säljer, ger passen vidare. Att då jämföra mot Japan som har 0 invandring kanske inte är så relevant i sammanhanget.

6. Japanska pass är eftertraktade för att kunna komma till andra länder utan visum och det är lättare för asiater att låtsas som en japan.
    (Min vän som har iransk rot har problem med immigration varje gång trots att han har svensk medborgarskap och pass)

7. Johanna

Johanna Medlem

Det har väl länge varit på tapeten att svenska pass är eftertraktade på svarta marknaden just för att det är så lätt att få ett nytt.

8. 463829

463829 Medlem

Intressant poäng. Får en att undra varför så få japanska pass säljs medans så många svenska säljs.

9. Ja, största skillnaden mellan Japan och Sverige är nog att det är sällan en japan söker flera pass per år. Då får man intervju av japansk motsvarighet av Säpo kan jag tänka mig...

463829 gillar detta.
  10. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här är väl ett tillfälle då man måste ta till racial profiling? Om jag ska komma med ett falskt pass, så är det nog bra om det falska passet kan stämma in på mig vad gäller namn, utseende etc.

463829 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!