Senaste nytt

Nya regler för resor med barn till Sydafrika

Fredrik

Medlem
Den sydafrikanska regeringen har infört nya regler, efter att ha skjutit upp det i några omgångar, som gäller för resande under 18 år. Det innebär mer papper och mer krångel. Syftet sägs vara att förhindra människosmuggling.

Jag fick mail om detta från British Airways men kände till att det var på gång.

British Airways News - Latest BA News
 

AABack2ARN

Medlem
Såg det där igår - det verkar ju helt absurt krångligt. Och det verkar även gälla om man flyger via Sydafrika.

Visst, syftet är bra men om det där blir en trend i många länder kan det bli ganska jobbigt att resa med barn - i synnerhet om länderna inför lite olika regler...
 

agehall

Medlem
Det är väl ett tag sedan detta skedde. Jag vill minnas att det uppmärksammades här redan i höstas.
 

Fredrik

Medlem
Nej, det hände nu. Det gick aldrig igenom sist men nu har de kört.

Absurt krångligt är en bra beskrivning.
 

AABack2ARN

Medlem
Fick för mig att de senarelade implementationen på grund av lite oklarheter, men ja det har diskuterats i några omgångar...
 

Kricka

Medlem
De nya reglerna, som säkert har ett gott syfte men krånglar till det så oerhört,
infördes 1/6-15. Bifogar en länk från SAA där det är lite mer detaljerat. Någon
som kan förklara vad för dokument man egentligen skall ha med sig för barnet ?
Födelsebevis där bägge föräldrarnas namn finns med..?

South African Immigration for Under 18s
 

agehall

Medlem
Jag tror helt enkelt att de inte vill att man ska resa dit med minderåriga. Det verkar ju hur komplicerat som helst faktiskt.
 

Bergling

Medlem
Åker man båda föräldrarna med sina egna barn så behövs väl egentligen bara ett personbevis för barnet, där föräldrarnas namn står med. Det blir ju genast krångligare om man skall åka bara en förälder eller , gud förbjude, med någon som inte är ens eget barn. Men det är väl flygplatsvärldens egna form av enhancement....
 
Toppen